HobbyCNC fórum
  v0.9 alpha

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Épül a gépem ::: NG

xxxx


Időrend:
Oldal 1 / 3  
1  2   3     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

NG | 243    2014-07-15 20:59:00 [140]

Hú de fain kis gép

Bírom az ilyen bevállalós dolgokat mint ez a beton híd

Egyik oldalon még ott figyel egy deszka


PSoft | 9117    2014-07-15 20:54:00 [139]


Igen,ez az!

Tényleg csalókák a képek,monumentális egy "masina".
Volt szerencsém,kézzel arrébb tolni a hidat...
Hát...van lendülete,ha kimozdul!

"...meg mintha nem lett volna lába."

Pedig,van neki.
"Lábas jószág" az!

Előzmény: svejk, 2014-07-15 20:47:00 [138]


svejk | 24225    2014-07-15 20:47:00 [138]

Ez lenne az? Nekem nagyobbnak tűntm meg mintha nem lett volna lába. De már rég volt...

Előzmény: PSoft, 2014-07-15 20:42:00 [136]


PSoft | 9117    2014-07-15 20:44:00 [137]


Noh,megint elszöszöltem a billentyűn!

Előzmény: PSoft, 2014-07-15 20:42:00 [136]


PSoft | 9117    2014-07-15 20:42:00 [136]


Te(is)láttad © Messer beton gépét.

Már nem emlékszem,mennyi is az Ő gépén a mozgó beton híd súlya?

Előzmény: svejk, 2014-07-15 20:19:00 [133]

svejk | 24225    2014-07-15 20:37:00 [135]

Eddig egy beton gépet láttam, Messer szomszédjában, de Ő nem vacakolt a földről indította a betonozást, a munkatér olyan 2800x2000 lehet.
Azt a gépet csak házastól, műhelyestől lehet elvinni. )


NG | 243    2014-07-15 20:29:00 [134]

A képeken látni az arányokat, azóta csak minimálisan változtak. Az a híd biza 300 kg, mire minden kész lehet lesz 350... Ekkora mozgó asztalt nem tudok/merek elképzelni. Az 1300mm es schneeberger sínek ( a sok furattal) adják az egész koncepció alapját, mert nagyon vastagok, kompozitbeton gépekre vannak tervezve. Azok lesznek az etalonok. Ha azokhoz nem jutok hozzá szerencsésen, nem is tudom hogy lehetne megcsinálni. Viszont kell ekkora munkatér, mert amit marni szeretnék, kb ebbe fér bele.

Lehet hébe hóba kapni ugyan nagyon hosszú és vatag görgős síneket, de akkora betont amire azok kényelmesen ráférnek már nem tudok/merek önteni, nem tudnám megemelni sem.

Ezért a mozgó híd.

Lehet, hogy faragni kéne belőle, de szerintem elég masszív lesz az alapja. Eddig azért is nem tudtam belekezdeni, mert nem volt elég masszív padló

Előzmény: svejk, 2014-07-15 20:19:00 [133]


svejk | 24225    2014-07-15 20:19:00 [133]

Ej basszus, az nagyon nagy tömeg a mozgatáshoz!
Akkor miért nem inkább mozgó asztalost csináltál, Jó példa erre a Varga István gépei Székesfehérváron.

Hogy a túróba akarod a 350 kg-ot meglendíteni és leállítani?
Nincs az az asztal ami ezt elbírja...

Van a látókörömben Mori-Seiki 800x500-as munkaterületű hagyományos felépítésű mindkét irányban mozgóasztalaos gép a következőket tudja:
G0 és G1-ben: 42 m/perc
gyorsulás:
x-ben 4,2 m/s2
Y-ban 3,8 m/s2
Z-ben 7 m/s2

Az X és Y motorja 4 kW-os a Z-t pedig 7,5 kW-os rángatja
De ez egy 7 tonnás gép.

Előzmény: NG, 2014-07-15 19:50:00 [132]


NG | 243    2014-07-15 19:50:00 [132]

Köszönöm!
Valóban ez egy jó nagy gé...öö akarom mondani TERV egyelőre. Aztán hogy mi lesz belőle.. kérdés. A nagy dolgokhoz még nem kezdtem hozzá, a kisebb részek vannak meg.

Gyorsulás stb:

Hát igen, leporoltam kicsit a hajtásméretezőt. Régen volt elővéve azóta kicsit emésztettem az elvárásaimat, amik dióhéjban a következők voltak:

-Munkatér fix min. 1000x700x250.
-Minél nagyobb gyorsulás, szoborfelületek marásához, ha esetleg el akar menni 1500 alkalommal ide-oda (Na ez egy sötét pont ezzel együtt is, hogy mennyi kellene...)
-Minimum alu marás, szép felületeket adó merevséggel és pontossággal
-Kisebb fogásokkal acél
-Köszörű feltét eseti dolgokhoz egyszer-egyszer finoman használva - erősen túlméretezett sínekkel - (ezt talán nem is kéne leírnom, nincs nálam esernyő)
-Szíj mellőzése (nem bízom a hosszú szíjakban, de nincs cnc-s tapasztalatom velük)
-Direkt hajtás, a nagyobb merevség és egyszerűség érdekében (akár az optimális hajtásparaméterek feláldozása árán is)

A 80 kiló 20 as orsóval az az x tengely, a híd kocsival kb. 350 kg, ezt két 1400 bruttó hosszúságú 25x5-10 orsó hajtja majd.

Most átszámolva egy darab 750 es motor ezt a súlyt 25x10x2800 hosszú orsóval 1,7 m/s2 el tudná gyorsítani, direktben. Ez távol van az optimumtól ami 4-5 közötti áttételnél van, aholis 5 m/s2 körüli gyorsulás adódna.

Nekem nem tűnik élhetetlennek az 1,7 m/s2 sem, persze a szíj tovább rontana a dolgon... Két motor pedig javítana. Persze ha szíjazás van, akkor már lehet rá áttételt is rakni.

Az a furcsa, hogy megnéztem kb 3218 darab ipari cnc-t, és ekkora vontatmányhoz jóval nagyobb fizikai méretű motorok szoktak tartozni. Láttam továbbá nct által átalakított/épített gépeket is, amik viszont elég csigán mozogtak (nem kritika), de a motorok ott is hatalmasak voltak arányaikban az én esetemhez képest.

Kérdés, hogy a nyilvánvaló időveszteségen kívűl mit veszítek, ha a hajtás áttételezése távol van az optimumtól?


Előzmény: mssleepy, 2014-07-15 09:16:00 [125]


adamant | 707    2014-07-15 11:52:00 [131]


Én azt mondom inkább több mint kevesebb mert kevésből nem lehet többek kihozni te többől még mindig lehet vissza venni

De ez lehet hogy csak az én buta véleményem


Tibor45 | 4923    2014-07-15 10:21:00 [130]

A 400 W is túlzás lehet....
Tudod, a forgácsoláshoz előtolási P-ként tized wattok kellenek. NG elég precíz, kis súrlódási veszteségű gépet épített, aminek nem hinném hogy a maradék ~750 W állandó P kell a veszteségekre + dinamikai jelenségekre működés közben. Arról nem is beszélek most, hogy a szervóhajtás néhány 10 ms-ra akár 5 szörös névleges nyomatékot is lead, ha kellene, tehát hatalmas tartalékok is vannak.
Persze lehet, hogy szeretne "levegőt szántani" valami eszeveszett gyorsulással, de ennek meg nem látom értelmét, hiszen nem SMD beültetőt akar, hanem olyan gépet ami forgácsol működési idejének nagy részében. Anyagban meg tehát max. pár tized watt hasznos előtoló P kell, és a kör bezárult.

Előzmény: mssleepy, 2014-07-15 09:16:00 [125]


svejk | 24225    2014-07-15 10:08:00 [129]

Ezen adatok szerint az 1 db 750w-os motorral 1:2,5-ös áttétellel durván 10 m/perc, 7 m/s2.

Azért ez mégsem egy ipari gép, ezeket az értékeket el lehet bőven fogadni.

Előzmény: svejk, 2014-07-15 10:02:00 [128]


svejk | 24225    2014-07-15 10:02:00 [128]

NG!
Ha jól olvasom az írásokból akkor 20/10-es orsók 1400 mm-hosszban 80 kg körüli tömeggel?

Előzmény: svejk, 2014-07-15 09:57:00 [127]


svejk | 24225    2014-07-15 09:57:00 [127]

Visszaolvasva a #101-et és #107-et valóban elégnek kellene lennie a 750W-nak ránézésre.

Előzmény: Tibor45, 2014-07-15 08:59:00 [124]


svejk | 24225    2014-07-15 09:50:00 [126]

Nem ismerem a gépét, de mivel iskolát végzett ember, gondolom utánaszámolt.

Előzmény: Tibor45, 2014-07-15 08:59:00 [124]

mssleepy | 684    2014-07-15 09:16:00 [125]

Hát szerintem az elvárásaihoz képest tartja kicsinek a 750 W-os szervót. Nyilván arra a motorra is ki lehet számolni az ideális áttételt, ahol a legjobb a gyorsulás, de lehet, hogy NG azt kevesli.
Vagy a sebességet kevesli.
Azért a 2 db 25 mm-es átmérőjű órsó (bár hosszat nem látok), de saccra 1 m hosszú körüliek lehetnek. Plusz még vonszolni azt a kompozit beton hidat.
Minden csak viszonyítás kérdése, NG igen komoly gépet épít, (egyébként le a kalappal előtte), valószínűleg vannak minimum értékek amit elvárna tőle sebesség és gyorsulás terén, lehet erre nem elég neki a 750 W. Bár az tény, hogy az azért nem csekély AC szervóból.
Nekem eddig csak egy 400 W-ossal volt dolgom rövid ideig, az is tudott durva dolgokat, bár az áttétel nem volt ideális.

Előzmény: Tibor45, 2014-07-15 08:59:00 [124]


Tibor45 | 4923    2014-07-15 08:59:00 [124]

Nemááááá!!! Rosssz ötletnek tartom...
Inkább számolja át megint a hajtáshoz szükséges teljesítményt, mert nekem nagyon gyanús, hogy ha jó képleteket alkalmazott (optimalizált a hajtása), akkor egy ilyen gép mellékhajtásához ugyan miért nem elég 750 W AC szervo !!!, hiszen ettől zömében kevesebb lesz a forgácsolási teljesítménye is, pedig az ugye főhajtás. Valami nem stimmel itt.

Előzmény: svejk, 2014-07-15 08:17:00 [123]


svejk | 24225    2014-07-15 08:17:00 [123]

Bele...

Ahelyett hogy ezt a két 750-eset elpasszolná és venne egy nagyobbat ami aztán elhajtaná szíjjal mind a két orsót.

Előzmény: PSoft, 2014-07-14 22:49:00 [122]


PSoft | 9117    2014-07-14 22:49:00 [122]


Egyre jobban belegabalyodsz!)

Előzmény: NG, 2014-07-14 22:25:00 [121]


NG | 243    2014-07-14 22:25:00 [121]

Vannak ezek az uretán szíjak amik végteleníthetők. Mondjuk egy 10mm széles talán nyúlik is jelentős mértékben. Nálam kb 1200 lenne a tengelytáv. Kicsi tárcsákkal egészen "rugalmasra" lehetne csinálni az egészet (persze pontosan be kellene állítania dolgot megfelelő választásokkal, hogy megfelelő sebességgel rántsa (tized fokok...) a tengelyt szinkronba, de ne is akadályozza a motort jelentős mértékben stb, ne okozzon lengéseket). Az volt az eredeti gondolatom, hogy X időnként az egyik szervót egy pillanatra kikapcsolja a program... És csak az egyik orsón lennének végállások...

Ha szépen együtt dolgoznak a motorok, nem látom okát, hogy miért akadályoznák egymást, ha megfelelő időközönként ki van "nullázva" az egyik... Megint csak laikusként mondom...

Svejk szerint nem tévesztenek üzemszerűen, ez megnyugtató, és magával hozza a következtetést, hogy a szíj gyakorlatilag majdnem mindíg üresjáratban megy, az encoderek osztása vszleg kisebb, mint a szíj holtjátéka. Most így mondva lehet hogy vmi htd szerű szíj lenne a jobb...

Na mind1, bár már ott tartana az ügy...

Előzmény: designr, 2014-07-14 21:30:00 [120]


designr | 1858    2014-07-14 21:30:00 [120]

Természetesen két orsós gépre gondoltam..nem két tengelyesre..

Előzmény: designr, 2014-07-14 21:29:00 [119]


designr | 1858    2014-07-14 21:29:00 [119]

Erre a problémára én is kíváncsi vagyok..hasonló..két tengelyes gépet szeretnék,két motorral..a tengelyek összekötése szerintem már azért is praktikus..mint ahogy adamant irta..mi van ha valami hiba miatt elkezd elcsúszni..vagy drasztikusan elmenni a két tengely egymástól..tehát én bízom az együtt futásban,,de az ilyen malőr miatti géptöréstől-torzulástól szeretném megóvni a gépet az összekötéssel..Anno Varsányi írta..akinek egy ugyanilyen kéttengelyes léptetőmotoros német gépe volt, hogy időnként ütköztetni kellett a tengelyt hogy teljesen szinkronba jöjjenek..
Én a két tengely összekötését vagy szíjjal,vagy pedig két egymással szembefordított lassító csigajtással képzelem el..utóbbi egy könnyű csőtengellyel kötné össze a két orsót,egy -egy csigahajtőművön keresztül..igaz nem kottymentes..de megóv egy befeszüléstől..és ha van egy kis kotty nem is baj..a két hajtás ilyenkor nincs hatással egymásra..gondolj például két szervo motorra amit kottymentesen összekötsz..szerintem egy pár encodernyi kotty szerencsésebb..Ezek természetesen elméleti elképzelések..a gyakorlat még előttem van..
De majd figyelem a topicot..

Előzmény: NG, 2014-07-14 20:37:00 [117]


adamant | 707    2014-07-14 21:06:00 [118]


Hello!

Lehet erről én is tudok neked mesélni nekem mi a tapasztalatom tegyük fel hogy meg a gép és egyik motor valami miatt letilt mert miért ne ami mozog az meg is áll egyszer na megállt és a másik meg még megy akkor mit lehet tenni? mert hiába avagy a gép közelébe akkor se tudsz elég gyorsan oda nyúlni vagy ha fékes akkor igen szépet tud tekerni a gépen vagy tegyük fel hogy valami miatt ez egyik motor elkezd menni a másik irányba mert ami működik az el is romlik
De ha mondjuk agy jó ipari szervót használsz ott meg lehet azt csinálni hogy az egyik vezérlőt rákötöd a másikra és meglesz a két motor pálya hű követése iparba is van ilyen és működik de szerintem jobb egy szíj mert sokkal kisebb hiba jelenséget lehetősége szerintem de van az a táv amit már biztos nem hidalnék át

Nekem 1220mm a tengely távom és az is elég kritikus már szerintem de lás csodát működik de egy 2000mm et tuti nem hidalnék át szíjjal

Eddig teljesen Mach3 ellenes voltam mert minden hiba ami létezhet az nálam kijött és nem mernék ilyen feladatot rábízni de nálam is csoda történt mert rávettem magam a hiba forrás keresésére és meg is lett egy kínai hosszabbító miném volt földelve és a földnél tombolt a 220 és 2 napja csodásan muzsikál a gépem

Előzmény: NG, 2014-07-14 20:24:00 [115]


NG | 243    2014-07-14 20:37:00 [117]

A hosszabb munkát a következőképpen értem:
Ez inkább tapasztalati dolog, azt hiszem. Az orsók kézzel történő forgatását kizárnám elméletben (amúgy jó gondolat ez a "tekergetés-védelem")- Viszont - elkezdesz valamit csinálni, közben nullpontra állások sora, szerzámcserék, egyszer itt dolgozik, egyszer ott, beáll ide, oda kézi vezérléssel stb stb. Azt mondod, hogy ez alatt nem keletkezik eltérés? Tehát nem kifejezetten egy szakadatlan vezérelt ciklusra gondolok, hanem egy hoszabb "bruttó" tevékenységre, a fenti műveletekkel és még ki tudja mivel. Mivel nincs nagyon tapasztalatom, ezt nem tudom egyelőre megítélni. Viszont azt látom, hogy rendre megépülnek kétmotoros gépek, és végül szíjjal fejeződnek be.

Előzmény: svejk, 2014-07-14 20:30:00 [116]


svejk | 24225    2014-07-14 20:30:00 [116]

Jól is néznénk ki, ha a szervo eltévedne...

Az összekötésnek egyetlen okát látom miszerint aki majd megnézi a gépedet rögtön elkezdi tekergetni valamelyik orsót kikapcsolt állapotban.
És ez nem vicc, majd mindenki belefutott ebbe.
Erre ellenszer lehet a fékes motorok alkalmazása, de azok sem szöghibamentesen fognak.

Előzmény: NG, 2014-07-14 20:24:00 [115]


NG | 243    2014-07-14 20:24:00 [115]

Üdv,

Jelen pillanatban éppen a leendő gép helyét készítem elő, könnyen lehet, hogy nemsokára komolyabb munkák is elkezdődhetnek, és a munka megkezdésének valószínűségének növekedésével egyenes arányban nő a gépre fordított gondolataim hányada...

Egy népszerű probléma nálam is kinéz, konkrétan a két orsóval hajtott tengely kérdése--

Arra gondoltam, mint szervohajtások terén laikus, hogy """mi lenne ha""" a két tengelyen rajta lenne a két motor master slave üzemben, vagy mach3 ból megoldva, vagy a vezérlőbe épített funkcióval kivitelezve, csak éppen emellett a két tengely még össze is lenne kötve egy fogasszíjjal aminek így gyakorlatilag csak a szinkronizálás lenne a funkciója.

Azon próbáltam eltöprengeni, hogy elméletileg ez mit okozhat, illetve hogyan lenne érdemes beállítani a vezérlőket...

Okozhat ez vajon valamiféle rezonanciát (úgy értem gerjedést) elég merev a szíj, hogy összebalhézzanak a motorok? Lehet-e direkt úgy paraméterezni a vezérlőket (egymástól akár eltérő módon), hogy segítsen az ügynek? Esetleg valami kis filigrán szíjat lehetne használni, amiben kvázi felgyűlhet egy hoszabb munka során létrejött eltérés, ami kikapcsoláskor (vagy egy beépített rutin alkalmával) kiegyenlítődik...

Pusztán álmodozás szintjén van ez a kérdés... Lehet, hogy trágárság a hozzáértők szemében, de én mechanikával foglalkozom, és tudjátok, akinek kalapács van a kezében, mindent szögnek néz...

Sajna egy 750w motor kevés a két orsóhoz, ezt kiszámoltam.


NG | 243    2013-10-23 11:36:00 [114]

Szia!

Köszönöm az érdeklődést, nagyon lelkesítő!

Igazából eljutottam arra a pontra, ahol már nagyobb, felszereltebb, és elsősorban dedikált hely kéne a folytatáshoz. Ez jelen pillanatban nem áll rendelkezésre, talán pár hónap múlva. A dolog csak látszólag állt le, de ha belerokkanok, akkor is befejezem.

A problémák zöme elméletben meg van oldva, a pénzt is félretettem. Egy-két alkatrész hiányzik még, hogy a tervet is teljesen be tudjam fejezni a nagyobb alkatrészekhez, de azt hiszem ezeket majd megrendelem keletről.

Most külföldön vagyok, teljesen elhavazva, kb. az év végéig. Utána remélem lesz hely/tudom folytatni. Következő lépésben már hegeszteni és önteni kell, azt is dokumentálni fogom.

Amik az utolsó képeken vannak, most is ott tart az ügy.

Előzmény: cncvikto, 2013-10-20 23:22:00 [113]


cncvikto | 912    2013-10-20 23:22:00 [113]

Sok más topikot is fel lehetne, kellene hozni a "süllyesztőből" de személyes ismeretségünk okán először Hozzád fordulnék. Kérlek ha keveset is, de valami pozitívat mondj: mi a helyzet?
Nekem is sok időbe került az alkatrészek gyűjtésétől a gép használatba vételéig..


NG | 243    2013-07-01 07:16:00 [112]

Csak később esett le, hogy milyen kalkulátorra gondolsz. Ez saját, de azóta többen is feldolgozták, előfordulhat, hogy jobb eredménnyel, de mindenképpen igényesebben. Svejknek és Szalai-nak is megvan a saját verziója. Azért feltettem oda a másik mellé az exc mappába, használd nyugodtan.

Ezt a rajzot meg végre legyalultam, ahelyett a két nagy cső helyett kellett volna amik lejjebb be vannak téve. Azokkal nagyon elégedett vagyok.

Előzmény: adamant, 2013-06-30 21:45:00 [108]


Áts László | 1896    2013-06-30 23:18:00 [111]

Hopsz egy az lemaradt.

Előzmény: Áts László, 2013-06-30 23:17:00 [110]

Áts László | 1896    2013-06-30 23:17:00 [110]

Ez egy sima cnc esztergás meló és még csak nem is durva megcsinálni. Szerintem ez pont az alkatrész amivel meg kell találni egy cnc-s gépműhelyt. Ha sok pénzt akarnak kérni érte menni kell a következőhöz.

Előzmény: NG, 2013-06-30 22:47:00 [109]


NG | 243    2013-06-30 22:47:00 [109]

Á, ez csak egy vázlat, azóta megoldottam a dolgot másképp. Egy ilyen csapágyfészket köszörülni szoktak, ezzel akartam emlékeztetni anno azt aki csinálta volna, hogy finom fogásokkal fejezze be azt a részt. Megadhattam volna érdességet, vagy hogy köszörült stb, de minek, azt akartam hogy olcsó legyen.

Nem akarom ilyen nagyon hajtani ezt a gépet, csak azt, hogy kb. egyenletes legyen a teljesítmény a tengelyeken, és ha esetleg valamikor elkészül, és esetleg valamit meg kell rajta csinálni határidőre, akkor meglegyen a lehetőség, hogy picit gyorsuljon.

Előzmény: adamant, 2013-06-30 21:45:00 [108]


adamant | 707    2013-06-30 21:45:00 [108]




Nem semmi kis kalkulátorod van ez saját vagy valahonnan beszerezted?? Szívesen kölcsönkérném de a kérdésem az lenne hogy kell ekkora sebesség? Legyen az bármennyire nagy és merev és profi gép és a tied tényleg az lesz de idővel szétszedheti magát

nézelődtem picit a mappádba és ez nagyon tetszett



Előzmény: NG, 2013-06-30 19:05:00 [107]


NG | 243    2013-06-30 19:05:00 [107]

Egy jóideje már halogattam, hogy kiszámoljam az orsók kritikus fordulatszámát. Volt egy-két hely, ahol bizonytalannak tűnt a dolog. Ma rávettem magam, és most be is igazolódott a félelmem.

Az Y tengelyem a leggyengébb, ott kb 75-80 kg-ot kellene mozgatnia egy 400W motornak, durván 1,3-1,4m hosszú orsóval.

Eredetileg az egyszerűség és megbízhatóság kedvéért minden tengelyt direktben akartam hajtani, és még a 400w motorral is, 20/5 orsóval egész elfogadható gyorsulást produkált volna direktben (~3,8m/s^2 - kb az optimum 2/3-a). A motor 3000-et forog maximum.

Az orsó kritikus fordulatszáma viszont kétoldali merev megfogással is durván 2800-4000 között lenne, így gyorsjáratban elképzelhető, hogy berezgett volna. 25ös orsóval már nagyon gyengén muzsikálna a motor, 16os orsó pedig túl vékony ide.

Így hát kényszerűségből be kell tenni egy felező áttételt, és 20/10 kínai orsót használni, így max 1500at pöröghet a cucc, cserébe a gyorsulás elméletileg majdnem 7 m/s^2 lehetne (ha kéne).

Feltettem az excelt amit rajzoltam hozzá, elég egyszerű, de közelítésre jó, pontosat amúgy sem lehet számolni, ha valaki esetleg eljátszadozna vele:

Excel - Krit fordulat


NG | 243    2013-06-07 06:34:00 [106]

Azok az egis vezetékek kincset értek, majdnem meg is vettem őket, pusztán betárazás céljával.

De aztán mégse...

Ezek csak 400 hosszúak, viszont 5mm-el combosabbak.

Félek hogy az a 2-3 század párhuzam hiba (egyik vége kontra másik a 400mm-es fészeknek) pont elég lesz, hogy nem fussanak könnyen. Lehet meg kell majd tusírozni.

Na persze mire az Y öntvény elkészül... lehet magától is helyrejön...


adamant | 707    2013-06-06 22:11:00 [105]


Ez a fórum egy nagy kollegialitás ha fogalmazhatok így

Előzmény: svejk, 2013-06-06 21:54:00 [104]


svejk | 24225    2013-06-06 21:54:00 [104]

Nem kolléga volt az, hanem utoljára én.
Az biztos hogy az egyik legmerevebb megoldás ez, csak kissé munkás...
Míg mai sín-kocsikat csak felhányja és lecsavarozza az ember.

Előzmény: adamant, 2013-06-06 21:47:00 [103]


adamant | 707    2013-06-06 21:47:00 [103]


Porfekt egy munka az már biztos a képzelő erővel nálam sincs baj inkább csak a pénztálca szab határt a dolognak mert szívesen bonyolítanám én is a kis masinámat de az szép plusz költséggel járna de még egyszer le a kalappal a géped előtt mindig is csodáltam ezt a masinát

A Z sin az nagyon tetszik láttam is mikor az egyik kolega hirdetett ilyeneket a fórumon nem rég és fájlaltam a szívem hogy nem vettem meg... és várom/várjuk a további képeket!!!

Előzmény: NG, 2013-06-06 21:02:00 [101]


NG | 243    2013-06-06 21:06:00 [102]

Meg majd valami karton borítást ráragasztok, vagy amit a szél erre fúj.


NG | 243    2013-06-06 21:02:00 [101]

Bár nem látszik, de még élek:

Továbbra is állnak a zalkatrészek. Ennek szerencsére előnye is van, ugyanis állóhelyzetben könnyebben le lehet őket fényképezni.

Frissebb (egy éves) terv is van. Hihetetlen, hogy már 2011 novemberben is megvolt az alkatrészek nagy része...

A (nagy) terv (The Grand Design):


Csapágyház (végül elkészült, kb az eredeti ár 20ad részéért...csak sikerült kiötleni a tutit):


A Z öntvénye (ez nagyon jól sikerült, 2-3 századon belül vannak a sínek felfekvő felületei egymáshoz képest - marással):


Egymásra pakolva (ennek a képnek tulajdonképpen semmi értelme):


Egyéb alkatrészekkel megrakva:


Ilyen lesz a Z kocsi ( a hűtés kérdést végül sikerült megoldani, a képen felfedezehtők az olaj -vagy olajozott levegő- befúvó és elszívó járatai):


És nem metszve a második öntés (átlátszó) után:


NG | 243    2013-01-14 20:34:00 [100]

csaopágyak: B7209CATB P4

Elvileg marható, kb 30Mpa szakítószilárdságú anyag lesz ez polimer. Valójában másból nem tudok emberi áron ilyen nagy tömör és pontos csapágyházat csinálni, ráadásul a rezgéscsillapító képessége kiváló. Komoly gépeken hasonlóból építenek gépvázat. Ez nem lesz egy komoly gép, az ára és hozzáférhetősége miatt csinálom ebből az anyagból az alkatrészt. A beton kiöntés csak a legvégső fázis, merevítés. Már előtte egyben lesz az egész. Vaslemezekkel pozicionálom az acél csapágyházat, és ha minden pontos, akkor töltöm ki az "űr"-t ezzel az anyaggal.

A hűtőcsatornákat nem szeretném belemarni a csapágyház fém részébe, mert csak kb 8-8,5 mm fala van ott a csapágyak alatt, nem akarom tovább vékonyítani. A csatornákat azért akartam körbe hajlított hasábokból ráépíteni, hogy maximális felületen érintkezzen a folyadék a csapházzal, de azóta eszembe jutott, hogy félkör profil is jó körbe tekerve, utólag tömítve.

Viszont ez az egész hűtőcsatorna aktualitását vesztette azóta. A hűtőfolyadék olaj lesz, amit akár nagyobb mennyiségen is be lehet majd engedni a csapágyak közé, ha a szükség úgy hozza. Ezen kívül a fém rész annyira ki lesz lógatva, hogy az alsó csapágy körül mindenhol fém lesz. A fölső sem lesz messze a tiszta fém környezettől.

Majd teszek fel metszetet. Már majdnem minden kész, csak a nagy cső áll készenlétben, emiatt a hűtés probléma miatt, de már ez is elhárulni látszik. Remélem...

Előzmény: Szalai György, 2013-01-13 09:12:00 [98]


PSoft | 9117    2013-01-13 09:54:00 [99]

Tényleg hasznos az oldal,amit linkeltél!

Ha a lap tetején egyet visszalépek, ott is sok hasznos okosság van a .ppt-k ben.

Köszi!

Előzmény: Szalai György, 2013-01-13 09:12:00 [98]


Szalai György | 6115    2013-01-13 09:12:00 [98]

Mi a csapágyak pontos típusa?
Sok bajod lesz még ezzel a polimer beton főorsó tartó bak (vagymiez) megoldással. Szerintem ezt kerülnöd kéne, mert több problémát okoz, mit-amennyit megold. A tartó baknak fémből kéne lennie, legalább is ott ahol a főorsó egységet tartja. Azután azt már csavarozhatnád, amire akarod.
Miért ilyen hasábokból akarod összeállítani a hűtőfolyadék csatornát és miért sárgarézből? Egyszerűbb lehetne egy vörösréz csövet, meglapítva rágörbíteni egy kisebb átmérőjű hengerpalástra, és a csőből készült rugót ráhúzni az orsód külsejére.
A hűtőfolyadék csatornát a főorsó egység külső palástjába is lehetne marni, nem a tartóbak belsejében kialakítani.
Ezt találtam, hátha hasznát veszed.
http://rogercortesi.com/portf/spindle/spindle.html

Előzmény: NG, 2013-01-05 12:07:00 [84]


NG | 243    2013-01-11 21:01:00 [97]

Igen a kiegyensúlyozás nekem is fejtörést jelent, nemigen tudom mit kezdjek vele... de azt remélem, hogy 3000 körül még nem jelentős probléma ez, a rugó a legpontatlanabb forgó elem, azt lazán illesztett vezetőperselyekbe tettem, talán egy-két tized excentricitása lehet, durván 150-200 gramm tömeg. Remélem egy-két hónapon belül forogni fog ez az izé, akkor majd megint szétszedem

(Rugó: azóta láttam gyári megoldásokat, ahol 3 darabonként voltak tandembe rakva a tányérugók... érthetetlen. Amúgy még így sem jött ki a szüks. erő-munkaút "anno")

Ami nincs kiegyensúlyozva, vagy aszimmetrikus, az egy egész kicsi alkatrész csak (két db asszem 5x15 reteszhorony). Meglátjuk, ha gond van a másik oldalára is vágok egyet

Előzmény: svejk, 2013-01-11 18:55:00 [95]


kmajer | 285    2013-01-11 19:15:00 [96]

Elég gáz lenne, ha csak mezei mélyhornyú
csapágyakon futna. Pont most említetted, mekkora
gondot jelent, ha vmi nincs teljesen kiegyensúlyozva.
Rezonáló revolverfej nem tenne jót a márkának.

Előzmény: svejk, 2013-01-11 18:55:00 [95]

svejk | 24225    2013-01-11 18:55:00 [95]

Én nem erőltetném a 6000-et.
Elég nagyok azok a csapágyak, no meg kiegyensúlyozva sincsenek az alkatrészek.
A jó öreg 3000-es fordulat, nagyobbhoz meg másik marómotor.

Egyébként érdekes ez a hűtéskérdés is, sokszor a gyártókat sem érti az ember.

Pár embernek már meséltem egy mori-seiki hajtott szerszám motorjának az esetét.
a motor a revolverfejben van kb. egy 5 kilós dinnye méretű 6000 max fordulat, talán 4 kW.
a motor vasteste egy nagyobb hüvelyben van és az körül olaj áramlik illetve ez az olaj oda van vezetve a csapágyházakhoz is, kb. úgy ahogy rajzoltad. Elöl-hátul szuper perecíziós párosított csapágyak.
No ez a motor egy mezei lapoláson keresztül hajtja az éppen beváltott szerszámot. Hogy minek ehhez ilyen komoly csapágyazás?

Előzmény: NG, 2013-01-05 12:07:00 [84]


NG | 243    2013-01-11 17:21:00 [94]

Hát, előfordulhat, hogy megy majd egy-egy napig folyamatosan, főleg ha simít, de arra lehet, h felteszek majd egy gyorsabb főorsót. Ez vszleg. csak nagyolni fog.

Konklúzió: Asszem nyitva hagyom a lehetőséget, hogy "átfolyásos" olajkenése legyen, mondjuk 8mm átmérőjű vezetéken keresztül, az könnyen elfér, Egyelőre viszont nem küzdök olajtartállyal meg szivattyúval stb, kap vmi egyszerű hőmérőt, meg egy jó hosszú tesztüzemet üresjáratban... És kicsit kilógatom a csapágyházat lefelé.


adamant | 707    2013-01-11 14:34:00 [93]



Szerintem is ha drasztikus melegedés képne fel ekkora fordulatnál ott komolyabb gond van meg persze hondolom a gép nem napi 24 órába menne maximumra hajtva vagy tévedek??



vbodi | 6733    2013-01-11 08:40:00 [92]

Szerintem ha az orsó háza kilóg, ezen a viszonylag kis fordulaton nem lesz gond.
Frankón bezsírozod a csapágyakat és mehet!


NG | 243    2013-01-11 08:14:00 [91]

Igen, ha normál fém csapágyház lenne itt, én sem gondolnám szükségesnek, de ez az epoxy-s cucc ami majd vastagon körbeveszi, jobban szigetel mint sok hőszigetelőanyag, szóval onnan ami hő eljön, az a csőfalon keresztül tud csak eljönni. Illetve azt is olvastam vhol, hogy a kompozit csapágyházaknak ez az egyik komoly hátránya. Belgondolva, a csapágy tuti h hőt termel, jelentős mennyiségűt. Ha az nem tud elmenni, felgyülemlik, csapágyhézag lecsökken, mivel ezek ferdehatásvonalúak megfeszítve, így sztem lényegesen gyorsabban teszi ezt, és akkor még több hő, és készen vagyunk.

Az olajkenést biztosan megvalósítom, bár eddig csak olajozott levegőt akartam rajtuk átfújni. Kell még egy cső meg egy szimmering, az nem olyan nagy wasistdas.

Illetve most végül úgy döntöttem, hogy az orsó fém házát kicsit kilógatom a kompozit betonból, és így szinte biztosan elég lesz egy viszonylag kis volumenű olajmennyiség is, amit még lehet fokozni, meg esetleg jobban hűteni ha valami gáz van.

Isteni szerencse, hogy 30 centis darabot vágattam abból a csőből, pedig csak 27 kell terv szerint


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 3  
1  2   3     Következő ►  Utolsó ►|