HobbyCNC fórum
  v0.9.2.4

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Épül a gépem ::: LZ

LZ MEGA CNC épül, LED világítás, elektronika…


Időrend:
Oldal 1 / 10 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

Karasz András | 1871    2013-03-20 16:31:00 [478]

Én megcsináltam a külsőforgóssal direkthajtással és az nem rezonál.
A kuplunggal nem tudsz mit kezdeni ekkora fordulaton.
Viszont direkt hajtva teljesen jó.

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:46:00 [472]


vbodi | 6733    2013-03-20 15:28:00 [477]

Nagyon frankó!

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:39:00 [471]


LZ | 1538    2013-03-20 15:09:00 [476]

Remélem nem nézik a fórumunkat. )

Előzmény: keri, 2013-03-20 14:45:00 [474]


LZ | 1538    2013-03-20 15:08:00 [475]

Hát ezek a belsős mocik szeretnek melegedni. Üresen járatva is 10 perc után igencsak 50 fok körül van. De tettem rá egy kis hűtőbordát, az egész jól elviszi a hőt, ha netán kevés lesz majd kap egy ventit is.
Lefogni nem próbáltam és nem is mértem még rajta teljesítményt, lesz egy kis időm majd megteszem.

Előzmény: Lovi, 2013-03-20 13:32:00 [473]


keri | 10683    2013-03-20 14:45:00 [474]

Nagyon jó! Gratulálok!
Csak aztán vigyázz, mert beperel az Apple hogy lopod azt a komplex "dizájnjukat"

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:39:00 [471]

Lovi | 718    2013-03-20 13:32:00 [473]

Pont tegnap akartam írni, hogy mik a tapasztalataid, de elmaradt.
Mennyire melegszik fel a BL motor? Fogyasztást mértél bizonyos terhelés alatt? Pl kézzel lefogva hány W?

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:46:00 [472]


LZ | 1538    2013-03-20 10:46:00 [472]

Elfelejtettem írni, hogy a 3. Z tengelyen végülis belső forgórészes brushless motor lett felrakva. A külső forgórészes baromira rezonált már magában is.
Próbáltam kuplunggal is összekötni, de szintén csak egy rezonancia forrás volt. Így végül maradt a szilikon cső, szorosan ráhúzva mindkét tengelyre. Kis maróval tökéletes.

Egyébként mikor rajta volt a kuplung nem bírtam ki és kipróbáltam 6-os egyélű maróval beleengedni aluba is. 0.5mm mélyen telibe ment szépen. Gumicsővel nem biztos, hogy kipróbálnám.

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:39:00 [471]


LZ | 1538    2013-03-20 10:39:00 [471]

Beüzemeltem mindhárom Z tengelyt végre.
Itt van két videó, ahogy két Z dolgozik. (majd csinálok hármast is)

VIDI1
VIDI2

Szerencsére sikerült megoldanom egy LPT portról az egészet így nem kellett plussz LPT kártya. Kapcsolja a motorokat, hűtést is.

Két kép is, hogy mi is készült a videón.
Most először dolgoztam POM-mal, hát nagyon jó anyag. A keret konkrétan 2mm vastag, van ahol csak 1mm és mégis marha jó merev, ugyanakkor rugalmas is. Előlap, hátlap plexiből van.





Sz.József | 2816    2013-02-01 13:23:00 [470]

Én azt nem mondtam, hogy rá kell kötni Paksot...
Csak arra gondoltam, minek korlátozgatni, hiszen nem is fog (akar) tizenampereket "zabálni"...(pl. attól a kis gravírtűtől...)
Nincsen semmi bajom a laptop táppal, jó az, de akinek csak egy toroid van kéznél...(?)

Előzmény: Karasz András, 2013-02-01 11:12:00 [469]


Karasz András | 1871    2013-02-01 11:12:00 [469]

Ha eleve kicsi a motor terhelése, akkor mi a fenének Paksot közvetlenül rákötni?
Ezt nem értem!
Ha megy szépen egy 5A-es tápról, akkor minek tegyek rá egy 5kilós toroidot, vagy egy 100A terhelhetőségű akksit?
Teljesen felesleges, és megalomániás sem vagyok.

Előzmény: Sz.József, 2013-02-01 08:09:00 [463]


Sz.József | 2816    2013-02-01 09:22:00 [468]

Működik, köszi...

Előzmény: LZ, 2013-02-01 09:14:00 [467]


LZ | 1538    2013-02-01 09:14:00 [467]

Igen így van. Tekergeted a potit a min és max között.

Előzmény: Sz.József, 2013-02-01 08:25:00 [466]


Sz.József | 2816    2013-02-01 08:25:00 [466]

Egy buta, nem hozzáértő kérdés...
Gázkar hiányában a teszterrel ugyan ezt eltudom követni?
Gondolom ilyenkor a teszter a gázkar... (?)

Előzmény: LZ, 2013-02-01 08:07:00 [461]


LZ | 1538    2013-02-01 08:16:00 [465]

Látod ez a baj ezzel a fórummal. Sok műszaki ember bezárva egy helyre. Hasonló területen mozgó emberek nem képesek elfogadni a másik véleményét.
Leírtam a véleményem, álláspontom Te pedig mindjárt megsértődtél. Nem azt mondtam, hogy így csináld, hanem hogy nekem ez a véleményem.
Ezzel az erővel senki nem rakná fel a rajzát, nehogy valaki megmondja a véleményét...
Lehet, hogy olyat lát meg valaki rajta, amire Te nem is gondoltál.

Előzmény: Karasz András, 2013-01-31 22:48:00 [454]


Sz.József | 2816    2013-02-01 08:10:00 [464]

Ok, kipróbálom.
Köszi.

Előzmény: LZ, 2013-02-01 08:07:00 [461]

Sz.József | 2816    2013-02-01 08:09:00 [463]

"Megjegyzem egyébként akksiról sem enne kilowattokat, hisz nincs hozzá terhelés."
Ezt én is így gondolom. Egy propeller sokkal komolyabb terhelés mint egy gravírtű, vagy 2-es fúró/maró.
Pl. egy gravírtűtől soha nem kapna olyan terhelést ami "zabálásra" kényszerítené a motort...(?)

Előzmény: LZ, 2013-02-01 08:05:00 [460]


Farkas Ádám | 1259    2013-02-01 08:08:00 [462]

Én is csak akkor tudok hasonlót művelni ha elírom a kódot, jobb a békesség.. és az egyélű nem is bírná 20000-es fordulaton (főleg ha 10eFt-ba kerül darabja persze lehetne próbálni meddig megy el, de öreg hobbista ráér

Előzmény: LZ, 2013-02-01 07:58:00 [458]


LZ | 1538    2013-02-01 08:07:00 [461]

Mindegyikben van ilyen funkció. A legtöbb szabiban úgy kell beállítani, hogy:
- max gázra tekered
- ráadod a tápot
- csipog valamit, gáz minimumra tekerés
- megint csipog
- akksi levét

MAjd a következő induláskor már tudja is a min max értékeket.
Csak vigyázz mert ha sokáig hagyod rajta a gázt el is progizhatod.

Előzmény: Sz.József, 2013-02-01 08:03:00 [459]


LZ | 1538    2013-02-01 08:05:00 [460]

Nem olvastál elég figyelmesen. Én nem a motor védelmében írtam, hanem a tápegység. Nem erre vannak méretezve. Szerintem egy toroid jobb a feladatra.
Megjegyzem egyébként akksiról sem enne kilowattokat, hisz nincs hozzá terhelés.

Előzmény: Karasz András, 2013-01-31 22:48:00 [454]


Sz.József | 2816    2013-02-01 08:03:00 [459]

Szia!
Milyen néven "fut" ez a funkció?
Hogyan keressem?
Egy TURNIGY PLUSH 30A-m van.
Meg egy TURNIGY programozóm, de úgy sejtem ezen nincsen ilyen funkció... (vagy még is?)
Sajnos nem tudom ennek a funkciónak a nevét...

ui: majd kapunk Zolitól, szétcsesszük a topikját (?)

Előzmény: batesz, 2013-02-01 06:22:00 [457]


LZ | 1538    2013-02-01 07:58:00 [458]

Ne viccelj már. Azért is írtam, hogy a mi kis hobby gépeinken. Én egyszer kihasználtam a datron szerszámom optimumát, álmomban )
Múlt héten elcsesztem egy maró pálya generálást. Egy helyen 3mm mélyen telibe 1000mm/min ment a 6os maró bele az anyagba. Vitte a felület is szép maradt, viszont az egész gép úgy remegett, le is állítottam nem kínoztam.
Talán Farkas Ádám tudna hasonlót művelni, neki elég merev gépe van...

Előzmény: Szedlay Pál, 2013-01-31 22:07:00 [453]


batesz | 302    2013-02-01 06:22:00 [457]

Szia!

Nézd meg a szabályzódat. A legtöbbje programozható, megadható a min és max érték, azaz, hogy mikor induljon a motor, és meddig működjön.

Előzmény: Sz.József, 2013-01-31 23:29:00 [456]


Sz.József | 2816    2013-01-31 23:29:00 [456]

Lenne egy kérdésem a szervoteszterrel kapcsoltban.
Nekem a 10-es skálán kb. 25%-nál indul a motor és kb 70%-nál eléri a maximumot.
Ez normális? Így kell neki működni?
Nálad ebből a szempontból hogyan viselkedik (szabályoz) a teszter?

Előzmény: zozo, 2013-01-31 19:12:00 [443]


adamant | 734    2013-01-31 23:29:00 [455]


Ebben van valami hasonlóan gondolom jó magam is néha nagyon eltudja venni a kedvét az embernek hogy törekedjen posztolgatni hátha valaki lát valami fantáziát a másik


Előzmény: Karasz András, 2013-01-31 22:48:00 [454]


Karasz András | 1871    2013-01-31 22:48:00 [454]

Nem vitatkozok veled!
Én ezt HASZNÁLOM és kész!
A LIPO akkuhoz képest töredéke áramot bír.
Tök mindegy, hogy a ráírt 5A esetleg lehet 6 is vagy 6,5. A 30-40A-hez képest, amit ez a motor kaphat egy repülőben, csak sétagaloppon van.
Ennek ellenére szépen viszi az 1/8-os marót.
Amire nekem kell, azt tudja. És NEM eszik kilowattokat.
De úgy látom, kár feldobni bármi témát is.
Pont ezért nem teszem közzé a rajzot se, mert úgyis lesz aki beleköt, mert nem ipari felhasználású. Nekem megfelel és ennyi. És nem kerül tízezrekbe, ami a lényeg.

Előzmény: LZ, 2013-01-31 20:05:00 [447]


Szedlay Pál | 1656    2013-01-31 22:07:00 [453]

Azért, mert ha azt a marót rendesen az ajánlott terhelés mellett akarod használni és nem csak simogatni vele az anyagot akkor a 6mm-es marót már nem fogja elbírni.
Néztem a Te adataidat milyen paraméterekkel marsz, Te sem a szerszám optimumát használod.
Bár tudom ez hobby, de miért kell ezt a szerencsétlen motort mindjárt egy 6 mm-es maróval erőltetni.

Itt egy példa egy 6 mm szerszám normál terheléséről amikor ki is van használva a teljesítménye. Szerintem egy ilyen motor ezt nem bírja nyomatékkal, de puding próbája.....


Link

Előzmény: LZ, 2013-01-31 20:15:00 [450]


zozo | 2779    2013-01-31 21:47:00 [452]

Kisebb motor+szabályzó+szervoteszter a fordulat szabályzáshoz kb. egy tízes. (postával tán 12)

Előzmény: elektron, 2013-01-31 21:00:00 [451]


elektron | 13156    2013-01-31 21:00:00 [451]

Egy ilyen motor mennyi ? Csak ha néha kell fúrni egy panelkát, azért meg nem éri meg sokat rákölteni. A cél is meghatározza az eszközt.


LZ | 1538    2013-01-31 20:15:00 [450]

Szerintem még nagyobb nyomatékigény estén is. Ha csak belegondolok, mit művel a helikopterrel, vagy a modellautóval egy ilyen motor, akkor miért ne tudna szépen alut marni egy 6os maróval a mi kis hobby gépeinken...

Előzmény: Szalai György, 2013-01-31 20:11:00 [449]


Szalai György | 6308    2013-01-31 20:11:00 [449]

„A konklúzió. Keri mester jól szólt, igazolja a gyakorlat.”
Az is konklúzió, (ha jól veszem le a lényeget) hogy a névleges teljesítményük töredékével, elfogadható melegedés mellett használhatók ezek a motorok, magas fordulaton, kis nyomaték igény esetén. Például gravírozásra, vagy habmarásra. Nagy előnyük a könnyen cserélgető tengely.
Jól értem ezt? (Nem volt még soha, semmilyen modellmotorom.)

Előzmény: zozo, 2013-01-31 19:12:00 [443]

LZ | 1538    2013-01-31 20:11:00 [448]

Jó kis teszt volt.

Az evidens, hogy nem kell nagy KV moci erre a feladatra. Nálam is 1300KV-s van rajta.
12V-on is már elegendő lehet a fordulat.
Én személy szerint egy 12Vos toroidot fogok beüzemelni a feladatra. Szerintem alkalmas lesz a feladatra. De mivel tudjuk már, hogy milyen kis teljesítmény kell a kis maróinkkal való kapirgáláshoz, a max 10A elég is lehet bőven...

A szénkefés modellmocikkal szerintem nem érdemes kísérletezni, ezek a BL mocik kenterbe verik őket.

Előzmény: zozo, 2013-01-31 19:12:00 [443]


LZ | 1538    2013-01-31 20:05:00 [447]

Ezzel vitatkoznék. Teszteltem már egy pár ilyen kapcsüzemű tápot, és bizony többet tudnak mint amennyi rá van írva. Az 5A-esből lazán jött 6A is, csak jobban fűtött, mert nincs 6A-re tervezve. Szóval nálad sem lehet túl egészséges üzem ez neki, ha netán többet kajálna a motor.

Na persze ezt gyártója is válogathatja...

Előzmény: Karasz András, 2013-01-31 19:20:00 [444]


zozo | 2779    2013-01-31 19:56:00 [446]

Már nagy vagyok, nem kell becézned.

Előzmény: Karasz András, 2013-01-31 19:20:00 [444]


jani300 | 5543    2013-01-31 19:53:00 [445]

Érzem nem kéne beleszólnom . De nem érzel ellent mondást az utolsó hozzászólásodban ?

Előzmény: Karasz András, 2013-01-31 19:20:00 [444]


Karasz András | 1871    2013-01-31 19:20:00 [444]

Figyelj már okoska!
Leírtam, hogy EGY LAPTOP tápegységgel hajtom, ami ha megszakad sem tud több áramot leadni. Semmi korlátozás nincs.
Ne olvassatok már hozzá olyat, amit NEM írtam le!

Előzmény: zozo, 2013-01-30 23:57:00 [438]


zozo | 2779    2013-01-31 19:12:00 [443]

No, kijátszottam magam a motorokkal. Kiborítottam 10-12db-ot, különféle KV értékűekkel is csináltam összehasonlító méréseket.


Első körben 3db 1000KV értékűt teszteltem, a mérésekhez 10.000rpm körülre pörgettem, amit laseres ford.mérővel ellenőriztem a hitelesség kedvéért Tápfesz 12V-ra állítva 5A korláttal.



A konklúzió. Keri mester jól szólt, igazolja a gyakorlat. A 300W-os motor fenti paraméterek szerint 2,9A-t falt, terhelés után azonnal visszaállt a fordulat. Jött a 700W-os. Hasonló tapasztalatok, de mivel ez már 11-22V között érzi jól magát, érezhető volt, hogy kissé lomhább. 3A üresjárati árammal ment.
Aztán az 1600W-os következett. Ő is 22V-ra van tervezve, de szépen futott 12V-tal is. Terhelés után azonban lassabban pörgött fel újra, ilyenkor belépett az áramkorlát. Felemeltem 8A-re, így már ugrott ő is. üresben 3,3A kellett neki.
Terhelés úgy történt, hogy egyszerűen a motor seggének nyomtam hátulról az ujjam, paláston is figyeltem és a tengelyt szorítva is. Így érzésre teljesen egyforma volt a nyomatéka mindegyiknek.
Véleményem szerint egy gravírozó gépen szépen működhet, az áramkorlátot pedig a tápnak megfelelő maximumra érdemes belőni. Akkor 8-10A esetén már jelentős tartaléka van nyomatékban.
A fordulatot kb 15-20%-kal fékezve, már közelíti a 10Amperes igényt. A kisebb motorok ugyanekkora fékezésnél valamivel kevesebb Ampert kértek.
No és jött a próba kíváncsiságból 2700 és 4000KV-re, 3-400W-os motorokkal. 12V/5A táp, a fordulatot a szabályzón vettem le 10.000rpm-re. Érzék alapján gyengébb volt a motor, tehát mindenképp a tápfeszhez illő KV kell és a szabályzót 100%-on járatni. Amúgy egy 40A-es szabival teszteltem, nem melegedett semmit.
A motorok hangyányit melegedtek pár perc után, de inkább csapágy felől. Végülis 60-70 fok még engedélyezett ezeknek.
Mindenesetre örülök, hogy ez napirendre került, mert a kis gravírozóm kommutátorán már elég mély árkot vágott a kefe,nem tudom még meddig húzza.
Megfékeztem azt is az ujjammal, semmivel nem dögösebb, mint amit a BL motorokkal mértem.
Érdekes lenne még kefés modell motorokat is tesztelni, bár azokban a tengely csere felejtős.
A képen az 1600W-os moci mérése


LZ | 1538    2013-01-31 11:45:00 [442]

Erre a tesztre kíváncsi vagyok.
Egyébként így van, korlátozni kell a felvehető teljesítményt és kész.

Előzmény: zozo, 2013-01-31 10:20:00 [440]


jani300 | 5543    2013-01-31 11:35:00 [441]

Áttekercselni szerintem teljesen felesleges egy motort a melegedés miatt . A feszültség és az áram szorzata adja a teljesítményt amitől melegszik a motor . Még a vastest is melegedhet ha túl van gerjesztve . Ha a feszültséget vagy az áramot csökkented ,korlátozod , a felvett teljesítménnyel együtt csökken a melegedés és a leadott teljesítmény is . Csak a teljesítmény rovására tudod csökkenteni a melegedést . A plusz hűtést most hagyjuk , még mielőtt kijavít valaki .

Előzmény: zozo, 2013-01-31 10:20:00 [440]


zozo | 2779    2013-01-31 10:20:00 [440]

Köszi, hát jó volna, ha nem kéne tekerni. Este próbát teszek néhány különféle teljesítményű motorral. 300W, 700W, 1100 és 1600W. Próbálom összehasonlítani a nyomatékot, azonos áramkorláttal.


keri | 10683    2013-01-31 09:33:00 [439]

Szerintem aram korlatozora gondolt.
Ezzel meguszhatod az attekerest, mivel a tekercsben folyo aram osszege hajtja a motort. Az mindegy, hogy 1 menet 10 amperen, vagy 10 menet 1Amperen van rajta. Ez csak tapegyseg problema.

Előzmény: zozo, 2013-01-30 23:57:00 [438]


zozo | 2779    2013-01-30 23:57:00 [438]

Miért ne érteném? A fizikai méretek nem voltak érthetőek, a leírásod alapján.

Most hogy visszább olvastam látom hogy nálad már ez tesztelve van és dolgozik is. A 15v/5A-t hogy korlátoztad le neki? Gondolom 20A-t simán bekaffantana 15V-on. Egy képpel megtisztelhetnél bennünket róla.
-Ugye van még akit érdekelne?

Én 8-as tengelyű motorban gondolkodom, amibe egyszerűen berakom az ER11-et. Feltételezem, hogy a motor kínai csapágyait jobb minőségűre cserélve bírni fogja az iramot.
Villanyosok,
Kérdés, hogy egy ilyen 1500W-os motornak ha 10-15%-ra lekorlátozom az áramát, -akkor mit tud nyújtani?
Avagy nem úszom meg az áttekercselést vékonyabb huzalra?
Még szóbajöhet a 6-os tengelyű moci, amit már megvettem hozzá, de ebbe le kellene esztergálnom az ER11 tengelyét. (amennyiben nem edzett)

Előzmény: Karasz András, 2013-01-30 22:27:00 [437]


Karasz András | 1871    2013-01-30 22:27:00 [437]

Nem tehetek róla, hogy te ezt nem érted.
Ez nem az én bajom.
A két mód közt annyi a külömbség, hogy az ő motorja 180fokkal elforgatva van az enyémhez képest.
Ennyi. Ugyan úgy közvetlen hajtja a szárat.
Azmeg, hogy a motor elejét vagy hátulját rögzítem a csapágyházra, teljesen mindegy.

Előzmény: zozo, 2013-01-30 22:01:00 [436]


zozo | 2779    2013-01-30 22:01:00 [436]

Nagy ám a különbség a között, amit batesz mond és amit te. Mert őnála hátrafelé van a harang, abba lógatja be hátulról a sztátort, ez így teljesen rendben is van.
Te a tengelyre húzott állórészről meséltél különféle módozatokban.
András, ha azt mondtad volna, hogy ebben gondolkodom, még nem minden kiforrott, akkor minden OK. Az előadói stílusoddal volt baj...
Barátsággal, zozo


Karasz András | 1871    2013-01-30 21:32:00 [435]

Ezt mondom én is, csak a gépészek nem tudják elképzelni.

Előzmény: batesz, 2013-01-30 21:08:00 [434]


batesz | 302    2013-01-30 21:08:00 [434]

Sziasztok!

Én úgy oldottam meg, hogy a fortuna csapágyait használom.
A külső forgórészes motor harangját a fóorsó tengelyének végéhez fogattam, a tekercseket tartalmazó állórészt pedig "belelógattam" a forgórészbe.
Nincs tengelykapcsoló, nincs rezgés. A motor csapágyait, tengelyét kivettem, nincs rá szükség.

Sz.József | 2816    2013-01-30 18:09:00 [433]

Igen, én már kaptam rajzot, de nem vagyok felhatalmazva, hogy közzé tegyem... (?)
Legalább is a "nem publikus" talán azt jelenti...
Pedig ez egy ilyen fórum lenne, hogy ötleteljünk meg miegymás, meg stb... Na, mindegy.
A #431-ben az igazság...

Előzmény: hostya, 2013-01-30 17:46:00 [432]


hostya | 2281    2013-01-30 17:46:00 [432]

Bocsánat...

Csak véletlenül nyomtam a válasz gombot
© Sz.József-nek.. (mert Ő már kapott rajzot)
Valójában © Karasz András a címzett.

Előzmény: hostya, 2013-01-30 17:16:00 [431]


hostya | 2281    2013-01-30 17:16:00 [431]

Azért jó lenne erről a megoldásról egy rajz.
A leírásokat, magyarázatokat ki ki értelmezi a maga módján..
Egy rajz többet mond, mint több oldalnyi magyarázat.

Előzmény: Sz.József, 2013-01-29 22:14:00 [415]


Karasz András | 1871    2013-01-30 10:56:00 [430]

Az biztos, de ha kihagysz egy kuplungot és közvetlen hajtod, akkor sokkal kisebb az esélyed a kiegyensúlyozatlanságra!
Nekem pl a mostani verziónál a kuplungba bele kellett fúrni a 3. rögzítő csavarokat is mindkét végére, mert fél fordulatnál már el akart szállni. Most enyhe rezgéssel megy teljes fordulaton.

Előzmény: LZ, 2013-01-30 09:40:00 [428]


Sz.József | 2816    2013-01-30 09:44:00 [429]

Egyébként működhet a dolog ezzel a megoldással...
Valamelyik hatvani talin munka közben is látható volt ez a megoldás, csak ott a motor saját tervezés/tekercselésű volt.
Lehet András is onnan kapott ihletet... (?)
Kíváncsiságból szétszedtem a motoromat (#380), hogy megnézzem mekkora légréssel készítik.
A légrés 0,3 mm, az egyik csapágy külső 10 mm, a másik csapágy külső 8 mm, ennél a motornál...
Nagyobb motoroknál talán a csapágyak is más méretűek.

Előzmény: zozo, 2013-01-29 23:09:00 [425]


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 10 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|