HobbyCNC fórum
  v0.9 alpha

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Épül a gépem ::: Bankimajki gépe

xxxxx


Időrend:
Oldal 1 / 2  
1  2     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

bankimajki | 485    2016-12-03 15:53:50 [66]

Ma felkerült a maróra a deszkamodell. Ezen felül rendbe tettem a gépi előtolását is. (Csak még motort kell rá tenni.) Gyárilag a gép gerincén hátul szíjakkal lehetett a forgómozgást továbítani a gép több pontjára. Sajnos mivel nem gyári hajtás van rajta, emiatt ezt már nem egyszerű visszaépíteni. (Valószínűleg kap majd egy külön motort ez is.) (Mechanikusan már tudja a gépi előtolást, amelyet elől egy kis karral lehet választani.) Egyébként jól használható a deszkamodelles vezérlő panel. És még furatok is voltak a gép vázán, amire fel tudtam fogatni a frekvenciaváltókkal együtt. Marógép 1


bankimajki | 485    2016-12-02 21:01:22 [65]

Ma a marógépem fejlesztésével foglalkoztam egy keveset. Tegnap rajzoltam egy kis vezérlő táblát, ma pedig összeraktam belőle egy deszkamodellt. (Szó szerint ) Kap egy műanyag zsanért és felszerelem a gépre egy jól elérhető helyre. Ha ez így beválik, akkor elkészítem majd később alumíniumból is. A 2 frekiváltóból a kisebbik az asztalt mozgatja (fel-le) a nagyobbik pedig a főorsót. A gépen felül ékszíjtárcsás áttét variálással lehet módosítani a kívánt fordulatszámot, emiatt a jobb oldali poti skálája mellé nem írtam értéket. Illetve a fordulatszámmérő úgyis a főorsó fordulatszámát írja. Kezelő 1 Deszkamodell


Frédi | 871    2016-11-25 06:44:53 [64]

Én is ilyesmin gondolkodom.Hogy a híd minél kevésbé legyen kiemelve függőlegesen,az őt tartó linektől.A Z tengely mozgás a függőleges irányban minimális úthosszal.Ezen célok érdekében egy lineken függőlegesen állítható asztal kialakítása. Az egymáshoz képest optimális paraméterek eldöntése még elgondolkodtató. Még az is hogy egyáltalán életképes koncepció -e.De végül is egy ötlet.

Előzmény: bankimajki, 2016-11-22 21:15:08 [63]


bankimajki | 485    2016-11-22 21:15:08 [63]

Az összes kép megtekinthető itt: DIY_CNC_1 Ha bárkinek hasznos észrevétele van az mondja most, vagy halgasson mindörökre. (Mivel ha így összeállítom utána nem valósznű hogy újra szétszedem és módosítom.)


bankimajki | 485    2016-11-22 21:09:49 [62]

Tegnap megérkezett az "Y" tengely gerendája. Amire ma összeállítottam lefektetve a gépelemekből azt a koncepciót, ami szerintem az egyik legoptimálisabb elrendezés. Az alábbi összeállításban "Y" irányban 600 mm-es hasznos hossza lesz. Z-ben pedig 180-190 mm. A "Z" tengely kocsijai, az "Y" lineáron futó kocsik felé került (csak így tudom őket egy lapra szerelni) és így a szerszámbefogó szinte a híd aljáig fel tud jönni majd. A "Z" tengely nálam is ugyanazt az elvet fogja követni, mint sok itt már megépült gépnél, vagyis a kocsik és orsó lesz az "állórész" és a sínek egy rögzítőlappal pedig a mozgórész. A "Z" tengely szerelőlapja 15-ös aluötvözetből lesz, ahol a kocsiknál és orsórögzítéknél marva lesz. (kb. 5mm-ert) hogy a szerszám minél közelebb kerülhessen a hídhoz. Most az összeállításban mindent 2 oldalas ragasztóval összeragasztottam. (Így jól átláttam a mozgásteret és holttereket, hasznos dolog ám végleges rögzítés előtt valamilyen módon összeragasztani, mivel sok utómunkától kímél meg.) A teljes híd két oldalon lesz lineárokra rögzítve és az egészet úgy szeretném megcsinálni hogy az alap magassághoz képest még 15cm-re emelhető legyen. Ekkor a gép munkalapjához képest kb 35 cm-re fog esni a szán alja, vagyis a szerszám aljától még marad 30cm, amiből 18cm-ert tud egy lépésben átfogni a "Z" tengely. (Felmerült bennem hogy a teljes hidat 2 oldalon fel-le mozgassam, de elvetettem, mivel sokkal masszívabbnak gondolom, ha magasított oldalfalon fut egy nagy és nehéz híd, ami csak egy irányban fut lineáron.) Maost így néz ki az "Y" és "Z" tengely elképzelés: Y-Z koncepció Teljesen leengedett "Z" tengely: Leendegedd "Z" tengely "Y" - "Z" lineár elrendezés (Így kb. 90 - 100 mm-re lesz a szerszám forgáspontja a híd síkjától): "Y" - "Z" elrendezés Az orsó még rövidebbre lesz szabva. A motorok pedig korrektül rögzíthetőek a híd hátoldalán. Holnap azt hiszem rögzítem is az alkatrészeket. És rápróbálom a gépre.

Szalai György | 6115    2016-11-20 07:56:30 [61]

8 Bar nyomást a 20 mm átmérőjű dugattyún kb. 250 Newton szorítóerőnek számolom. Megnyugtató, hogy ez elég szorítóerő. Festo EV-20/180-5 típusú megfogókból vettem kettőt erre a célra, itt a fórumon Varga Istvántól 2015. 10.-hó körül. https://www.festo.com/cat/en-gb_gb/data/doc_ENUS/PDF/US/EV_ENUS.PDF Igaz, csak mindössze öt millimétert szorít, 6 Bar nyomáson 1400 Newton erővel nyom. Akkor az is bőven elég lesz ilyesmire.

Előzmény: Sanyi Bá, 2016-11-19 20:48:59 [60]


Sanyi Bá | 234    2016-11-19 20:48:59 [60]

Igen eleget szorít mert én alulemezhez, műanyaghoz és fához használom. A dugattyú átmérő kb 20-as, 3-tól 8 bár nyomáson használom, nagyon jól szorít párhuzamos anyagot (is), a satupofa is alu és a hátsó anyag támasz is, így cserélhető és fel lehet szabályozni egy adott méretre.

Előzmény: Szalai György, 2016-11-19 16:18:34 [59]


Szalai György | 6115    2016-11-19 16:18:34 [59]

Ez eleget szorít? Mekkora a dugattyú átmérő, mekkora nyomással használod? Ha publikus. Egy széles és nem tökéletesen párhuzamos oldalú tárgy befogásánál lehet hasznos ha egy kissé önbeálló a nyomópofa?

Előzmény: Sanyi Bá, 2016-11-19 12:15:21 [58]


Sanyi Bá | 234    2016-11-19 12:15:21 [58]

Ezt is nézd meg, ez is egy megoldás: http://cnctar.hunbay.com/Sanyi%20Ba/Pneumatikus%20satu/

Előzmény: bankimajki, 2016-11-18 22:37:09 [55]


Frédi | 871    2016-11-19 08:28:06 [57]

Lehet hogy itt most OFF,és elvetemült ötlet,de megkockáztatom. Egy pneumatikus aktuátorba betenni egy második dugattyút.A két dugattyú közé készíteni egy beömlő furatot. Így a két szorító pofát tudná nyitni-zárni.Egy reduktorral szabályozható lehet a szorító erő.Minimális levegőmenyiséggel,akár egy mobil tartályból is hosszabb időn keresztül biztonságosan Üzemelhet.


Szalai György | 6115    2016-11-19 07:31:12 [56]

Két orsót hajt egy középre rakott motor, egy hosszú szíjon. Az egyik orsó megfeszülése esetén, a motor már nem tudja hajtani a másik oldali orsót, mert a szíj lefogja. Jó esetben. Rosszban meg törik, szakad valami. Lehet korrekt egymotoros megoldás, ha mindkét orsó hajtott oldalára teszel külön mechanikus nyomaték határolót. Csak azok meg nem nagyon állítgathatóak, (főleg nem együtt) pedig néha kellhet finoman is megfogni valamit. Szerintem.

Előzmény: bankimajki, 2016-11-18 22:19:18 [53]


bankimajki | 485    2016-11-18 22:37:09 [55]

Ebben igazad van. Ez nekem is eszembe jutott, de ezért jó az hogy 40x80-as erősített aluprofil mellett fut az orsó, mivel fölé tudok csavarozni megvezetőt, ami nem engedi felfelé elmozdulni. (Van pár darab fölösleges 15-ös lineárom, de azokat nem használnám fel ilyen célra.) Túl szuper cuccok ehhez.

Előzmény: vjanos, 2016-11-18 22:28:00 [54]


vjanos | 4247    2016-11-18 22:28:00 [54]

A satukkal általában az a gond, hogy összeszorításkor elmozdítják, megemelik a munkadarabot. A csigavonalú maró szintén emelni próbál ahogy érintkezik az anyaggal. Gravírozáshoz jó lehet, de magukban a 12-es orsók középtájon több mm-t is kitérhetnek. Szerintem ebben a formában elég kis terhelést bírna ez a koncepció. Az ötlet egyébként nem rossz. Még össze kéne kombinálni valami levetett, combos méretű linsinnel.

Előzmény: bankimajki, 2016-11-18 22:19:18 [53]


bankimajki | 485    2016-11-18 22:19:18 [53]

Valami ilyesmire gondoltam: Munkadarab rögzítés koncepció A 2 oldali nyomatékhatárolást a kb. 1700mm hosszú szíj majd megoldja remélhetőleg, ha a motor középen hajt. (Azt hiszem oda kell majd valami rugós előfeszítés is, mivel idővel biztosan nyúlni fog, ha sokat lesz használva.)

Előzmény: Szalai György, 2016-11-18 21:43:50 [52]


Szalai György | 6115    2016-11-18 21:43:50 [52]

A két orsós satu (ha jól értem a kérdést) csak külön, egymástól is független nyomaték visszacsatolt szabályozással működik műszakilag helyesen. Szerintem.

Előzmény: bankimajki, 2016-11-18 21:36:28 [51]

bankimajki | 485    2016-11-18 21:36:28 [51]

További kérdéseim, egy 15-ös lineár 2 kocsival elég masszív lesz vajon megtámasztásra? (Sz. József által készített trapézmenetes hajtással mozgatnám kézi állítással.) Ezen felül a CNC-re is készítek egy tök jó anaygrögzítő satut, amit két oldalon 1-1 trapézmenetes orsó mozgat 350 mm-es elmozdulással és DC motorral, amit elektronikus nyomatékhatárolással lehet beállítani. Mivel hosszában fog mozogni az asztalon, így ott majdnem 1000 mm-ert kell átfogni, ezért a satu egyik pofáját 3 csavaros rögzítéssel áthelyezhetőre készítem az fix helyzetekben az asztalon és ehhez szorítja neki a mozgó pofát a 2 oldalon futó orsó. (A 2 orsó a gép végében bordásszíjjal össze lesz kötve és egy 100W-os DC motor fogja 1:3 áttéttel tekerni a tengelyeket.) Plusz az aluprofilokra oldalra kerülnek kézi leszorítók és ezzel tudom fentről leszorítani a megmunkálandó anyagot. (Vagyis fentről és két oldalról is szorítva lesz a rögzítendő anyag.) Ilyen 2 oldalon futó orsós rögzítőt még sehol nem láttam. Mi erről a véleményetek? (Szorítóerőben brutális, nagyon gyorsan lehet tökéletesen párhuzamosan rögzíteni.) Vajon miért nem láttam eddig sehol ilyet? Mi a hátrány, azon kívűl hogy a munkaterületből elvesz kb. 5cm-nyi hasznos sávot. (De igazából még ez is kiküszöbölhető lenne egy kis trükkel.) Ha valakit érdekel az ötletem és nem érthető a fentebbi leírásomból, szívesen összeállítom a és lefényképezem a koncepciót.

Előzmény: bankimajki, 2016-11-18 21:19:44 [50]


bankimajki | 485    2016-11-18 21:19:44 [50]

Mindig hiányzik valamilyen alkatrész, gép vagy forgácsolószerszám, emiatt amíg megérkezik a "mikulás" továbbléptem és elkezdtem a 4. tengely koncepcióját összeállítani. Ez egy 600W-os DC motor és valamekkora tokmány (jelenleg 130 mm-es a legkisebb, ami nekem van, így azzal próbálkoztam) a motort kiegészítem egy 1000CPR-es enkóderrel és kap egy átalakított SufniCNC-s DC szervó szabályozót. Viszont a korábbi ötletemet még nem vetettem el, ami egy plusz Nema23-as stepper motor opciót takar. Viszont ott valami mechanikus szétválasztó tengelykapcsolás kell, mivel a tesztjeimen azt mértem hogy 3000RPM-el megpörgetve a steppert 400Vp-p feszültséget generált. Vagyis a DC motorral direktben vagy áttéten keresztül valószínűleg hamar elhalálozna. (Érdekesség viszont, ha két egyforma típusú steppert összekötünk és forgatjuk az egyiket, akkor a másik ugyanannyit lép, egy adott fordulatszám tartományon belül. ) Visszatérve a kis CNC-re a 4. tengelyt szeretném esztergaként és forgatóként is használni. Az ötledaó videó itt található: Marógéppel esztergálás A jelenlegi koncepció képekben így néz ki: CNC 4th Axis A képeken most az aluprofil felett túl lógó alulap méretre lesz vágva, de amikor ötleteltem jobbnak véltem ha hosszabbra hagyom. (Egyébként az X és Y koncepció is változik, nagyobb lineárokat kapnak, ezen felül a magasságot is növelem még, hogy a Z tengellyel kényelmesebben lehessen dolgozni.) A koncepciót nézve és fórumtagok tanácsait megfogadva viszont valószínűleg nem a motortengelyre lesz fogatva a tokmány, hanem kap külön egy pici csőtengelyes orsót, és a motort a munkaasztal alá rögzítem és kb. 1:3-as áttéttel fogom hajtani a tokmányt. Ekkor az enkóder és a léptetőmotor (ha lesz) hajtásának is több hely áll majd rendelkezésre.


Aknai Gábor | 1120    2016-11-15 21:30:44 [49]

Az is lehet, hogy nyugaton mindent be-meg kikapcsolnak.

Előzmény: PSoft, 2016-11-15 21:28:08 [48]


PSoft | 9117    2016-11-15 21:28:08 [48]

Felkapcsol/lekapcsol. Erre gondoltam én is. De végül is, "kinek a pap, kinek a papné".

Előzmény: Aknai Gábor, 2016-11-15 21:21:26 [47]


Aknai Gábor | 1120    2016-11-15 21:21:26 [47]

Pár éve még a bekapcsolást jelző gomb Zöld volt, most meg az a piros. De azért nekem a felkapcsolva, tutira a felfelé billenést jelenti.

Előzmény: PSoft, 2016-11-15 21:04:25 [42]


kaqkk007 | 689    2016-11-15 21:13:02 [46]

Persze ! a vészkapcsolóra tetted fordítva a feliratot ezért fejreállítva fotóztad a cuccost

Előzmény: guliver83, 2016-11-15 21:10:49 [45]


guliver83 | 2263    2016-11-15 21:10:49 [45]

Mivel nekem minden gyári műszeren így van, ezért csináltam ezt is így.

Előzmény: PSoft, 2016-11-15 21:04:25 [42]


svejk | 24225    2016-11-15 21:10:41 [44]

Sőt tudtommal nálunk is volt divatban.

Előzmény: svejk, 2016-11-15 21:09:15 [43]


svejk | 24225    2016-11-15 21:09:15 [43]

A hollandoknál meg a németeknél is fent van "lekapcsolva" a a villanykapcsoló.

Előzmény: PSoft, 2016-11-15 21:04:25 [42]


PSoft | 9117    2016-11-15 21:04:25 [42]

Ecce, már ezért le lettem baxva régebben, de... Most, megint fejtetőn látok kapcsolókat!

Előzmény: guliver83, 2016-11-15 19:58:15 [41]


guliver83 | 2263    2016-11-15 19:58:15 [41]

Van kimondottan alu elemekből épített doboz is. Nem kell semmit hajtogatni. Régebben egy ilyet csináltam.

Előzmény: bankimajki, 2016-11-15 17:54:30 [40]


bankimajki | 485    2016-11-15 17:54:30 [40]

Pár munkafázishoz szerszámokra várok, viszont addig is kicsit tervezgettem. A gép rövidebbik oldalára akarok egy kis lehajtható kezelőpultot, ami balról jobbra haladva 3 főbb egységre osztható. Első rész (bal oldali szekció): Perifériák "főorsók" engedélyezése Második rész (középső szekció): Mozgatás és vészleállítás Harmadik rész (jobb oldali szekció). Kamerakép kijelzője (Van pár kamerám, amit szeretnék majd rászerelni a gépre és a kijelzőre tenni a látott képet.) DIY_CNC_1_control Viszont mielőtt CAD-dal megrajzolnám, előtte el kellene döntenem egy dolgot. A JOG speed potenciométert (kapcsolós poti) használjam JOG engedélyezésre vagy oda tegyek külön kapcsolót? Az az ötletem hogy ha az kapcsolós, akkor mindig 0-ra le kell tekerni és onnan vissza egy adott értékre. Vagyis nem fordulhat az elő hogy a JOG speed maximum állsában marad és véletlenül valamelyik gomb lenyomásával kár keletkezzen. (Vagy nagy butaság ennyire belemenni ebbe?) Ezen felül esztétiaki szempontból is a kapcsolós poti lenne a jobb. Illetve még a kérdés hogy miből készítsem ezt a dobozt? (Alulemezek, 3D nyomtatás, PCB és plexi volt eddig ötletként. De mindegyikkel van némi bajom.) Eddig az a legszimpatikusabb hogy alulemezekből összecsavarozom, de az általában nem a legszebb. (A befoglaló méretei: 500 * 120 *50)


bankimajki | 485    2016-11-08 09:55:53 [39]

Nem tud belejutni forgács és hűtőfolyadék több okból kifolyólag. (A doboz lefelé lesz nyitható és körbe teljesen zárt lesz.) A munkalapon található lyukakat tömíteni akarom és erre kerül még fából egy lap, amihez hozzá lesz szorítva a megmunkálandó tárgy. (Hűtőfolyadék amúgy sem igazán lesz, max. fúró-üregeleő spray.)

Előzmény: vjanos, 2016-11-08 09:30:55 [38]


vjanos | 4247    2016-11-08 09:30:55 [38]

Én maradnék a bevált megoldásnál, és a fogasléc helyett orsót tennék oda. Ha a vezérlőt az asztal alá teszed, nem tud belejutni forgács, vagy hűtőfolyadék? Esetleg még a kettő közé egy jó nagy tálca, pl salgó polcból?

Előzmény: bankimajki, 2016-11-07 21:26:00 [37]


bankimajki | 485    2016-11-07 21:26:00 [37]

Haladtam elég sokat a kis CNC-m építésével. A képeken nem látszik de elég sok nap munkája van benne. A munkalapra alulról került egy keresztmerevítő, ami 75 mm magas. (Ezeket még le kell majd vennem és szépen síkba marnom a széleit, az egyik széle síkba volt marva, így azt meg is húztam rendesen.) Eddig se volt túl hajlékony ez az alutábla, de így már meglehetősen merev. Felcsavaroztam rá az alu profilokat és arra is egy alu csíkot, amire felkerült az X tengely lineárjai. Megterveztem hogyan kerülnek fel a hajtások az X-re és Y-ra. A vezérlő dobozába belekerült minden motorvezérlő és egy 750W-os frekiváltó is. Ennek az alja alutábla lesz, ami pedig a gép munkalapjának aljára lesz rögzítve. (Összeállt a vezérlő gép is egy érintőpanellel.) Szóval már csak sok-sok óra szabadidő kell hogy mindent be tujak fejezni. DIY_CNC_1 Ezen felül lenne kérdésem marógéppel kapcsolatban. (A marógép, ami nekem van, az egy nagyoló maró, vagyis a tengelyek mozgatása fogaslécekkel van megoldva. Viszont ezeknek van holtjátékuk a fogaskerékkel. Pneumatikus munkahengerrel megvalósított ellentartással (egyoldalú folyamatos feszítés) vajon kiküszöbölhető lenne a holtjáték? Illetve ezek után vajon CNC-síthető lenne vajon?

bankimajki | 485    2016-10-08 20:04:24 [36]

Ismét kérdésem lenne. 15 mm vastag alumínium tábla felszabdalására kérnék segítséget. (valamilyen ötvözet, jól forgácsolható, nem puha) Egy másik nagy alutábla alá szeretnék merevítőket készíteni és fontos lenne hogy a vágásnál sík felület keletkezzen, illetve merőleges legyen a tábla síkjára. A tábla méretei kb: 15 x 1500 x 600. (Kb. 8 cm széles csíkokat szeretnék kihozni belőle.) Ezt milyen technológiával és hol érdemes megcsináltatni gazdaságosan? (Budapest és vonzáskörzete jöhet szóba.)


Hégely Miklós | 170    2016-09-23 08:40:13 [35]

FESTO Ev-32-5 clamping module a typusa

Előzmény: bankimajki, 2016-09-23 07:48:32 [34]


bankimajki | 485    2016-09-23 07:48:32 [34]

Ilyesmit? Pneumatikus leszorító

Előzmény: Hégely Miklós, 2016-09-23 07:33:48 [33]


Hégely Miklós | 170    2016-09-23 07:33:48 [33]

Én pneumatikus papucsokak használok.

Előzmény: bankimajki, 2016-09-22 19:35:35 [31]


Szalai György | 6115    2016-09-22 19:40:47 [32]

Ki van már ez is találva. Kisebb sík bigyókat kétoldalas ragszalaggal. Nagy sík bigyókat vákuum alátétekkel. https://www.google.hu/search?q=vacuum+clamp&newwindow=1&biw=1280&bih=709&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjL5Oq4wqPPAhVJ_SwKHbS6BNMQ_AUIBigB

Előzmény: bankimajki, 2016-09-22 19:35:35 [31]


bankimajki | 485    2016-09-22 19:35:35 [31]

Sziasztok. Tanácsokat és ötleteket kérnék marási megmunkálásoknál alapanyag lefogatásra. Plexi, fa, műanyag, alu, acél lemezek, táblák lefogatása sérülésmentesen és gyorsan. A marógépen T-nútos asztal van, de még nincs hozzá lépcsős leszorítóm. Gépsatuval próbálkoztam, úgy hogy gyorsszorítóval fogattam le, de nagyobb fogásnál volt hogy elmozdult. Nagyobb táblákat hogyan lehet lefogatni fúrás nélkül? (satuba uggye nem fogható be)


vjanos | 4247    2016-08-30 21:14:12 [30]

No, látom jó helyre került; szerető, műszaki kézbe A listából pár dolog az enyémen is fenn volt, de aztán a gép működött... a Pareto-elv lépett működésbe Elsőre másik, 12V fűtött asztal volt alatta, ahhoz lett a nagy táp... Ha cseréled, egy kisebbre a motorokat kötheted esetleg egy különálló kis 24V tápra. A motorvezérlők tápfesz lábai felfelé ki vannak vezetve. Egy időben próbálkoztam 24V-ról hajtani őket. Túl sokat nem hozott, a 24V táp szintén böhöm volt - végül visszakötöttem 12V-ra

Előzmény: bankimajki, 2016-08-30 19:37:42 [27]


Csuhás | 3982    2016-08-30 20:32:46 [29]

Elnézést, de most látom hogy folyamatban van a feltöltés.

Előzmény: Csuhás, 2016-08-30 20:30:44 [28]


Csuhás | 3982    2016-08-30 20:30:44 [28]

Mi nem látunk képeket.

Előzmény: bankimajki, 2016-08-30 18:56:45 [25]


bankimajki | 485    2016-08-30 19:37:42 [27]

Röviden bemutatnám a 3D nyomtatót: Megalkotója: Vilmos János (HobbyCNC --> vjanos) Tőle vásároltam meg és pár nyomtatás után, majd elkezdtem finomítgatni, fejleszteni. (Egyébként nagyon élvezem és nagyon jó móka a 3D nyomtatás.) Röviden a nyomtató paraméterei: - A nyomtatófej egy csavarral levehető, helyére mehet akár kis gravírfej, vagy lézer. - T-nútos asztal, amit két trapézorsó mozgat függőlegesen - CoreXY T3-as szíjas hajtás - Szilárdtest relével vezérelt 230V szilikon fűtőlap (200W), alu asztal, üveg feltét. - Munkatér XY 250x300mm, Z magasság kb 250mm - 45-ös aluprofil váz, súlyra kb 20-25 kg - 16-os köszörült rudak, a kereszthídon 15-ös lineár sin - Ramps 1.4 + Arduino Mega 2560 + 4X DRV8825 + Grafikus LCD. - PC nélkül, SD kártyáról is nyomtat. - 550W 12V tápegység (cserés lesz) - Firmware: Marlin - X-Y tengely motorjai: Nema 17 (2,4A, 0,9°, 1/2-es szíjas lassító áttéttel) - 1 db E3D V6 fej Nema 17-es motorral, több különböző méretű fúvókával. (A vezérlő támogat plusz egy fejet és plusz egy motort.) - 1 db Nema 23-as Z tengely motor szíjjal hajtja a 2db trapézmenetes orsót, ezek mozgatják az asztalt. Az alábbiakat csináltam meg eddig rajta: - X-Y-Z mozgató motorok áramait csökkentettem. (A "Z" tengely motorja nagyon melegedett.) - Vezérlődoboz betáp csatlakozóját cseréltem. Belül a vezetékezést picit rendberaktam. - Nagyobb hűtőventilátort kapott a vezérlés. (alacsonyabb fordulat --> halkabb) - A gép talpai kaptak gumitappancsokat. (Zaj és rezonancia csökkentés.) - A bordáskerekek alá kerültek távtartók és be lett állítva. (Picit beleértek a szíjak a bordáskerekek széleibe és folyamatosan darálódtak.) - Fentről kapott LED szalagos megvilágítást 2 oldalról. - A kézi vezérlő rotary enkódere szorult, azt javítottam. És a kijelzőből hiányzott 2 pixelsor, azt is javítottam. (Át volt vágva a kijelzőn 2 vezetősáv.) - Az X tengely sínjét megfelelően rögzítettem. - Minden motorhoz rendeltem rezgéscsillapított felfogatást. Amiket ezek után fogok még csinálni rajta: - Tápegység csere (Jó hatásfokú 12V 5A-es táp) illetve kulcsos power kapcsoló felhelyezése. Jelenleg nyomtatásnál átlagban 180Wh-át fogyaszt, ami nagyon sok figyelembevéve hogy kb. 20W átlagteljesítmény kell az asztal hőmérsékletének szintentartásához és kb. 35W a fejhez, motorokhoz, vezérléshez... A szervertáp meg fűt alatta, teljesen feleslegesen. - Kap 6 db Li-ion akkut, amelyek 1-2 órás áramszünetet átvészelnek és nem áll meg a nyomtatás. (Nem lesz kuka az aktuális nyomat.) - Végélláskapcsolókat akarom korrektebben és esztétikusabban felszerelni. - Minden levehető részt csatlakozókkal szerelek a vezérlődoboznál. (Motorok, kijelző, végállások, fej, érzékelők...) - Asztalfűtést alulról pluszban szigetelem még. - Z tengelyek orsóinak alsó csúnya furatainbak eltakarása. - Hő és hangszigetelt külső fadoboz készítése, amelynek elő és fedlapja nyitható. (Ezzel halkabb lesz és stabilabb lesz a nyomtatás hőmérséklete. Ezen felül remélem még a fogyasztás is tovább csökken.) - Sokat nyomtatok, hogy a CNC alkatrészei is elkészüljenek első körben műanyagból.


bankimajki | 485    2016-08-30 19:36:55 [26]

Röviden bemutatnám a 3D nyomtatót: Megalkotója: Vilmos János (HobbyCNC --> vjanos) [/url][/img][/img] Tőle vásároltam meg és pár nyomtatás után, majd elkezdtem finomítgatni, fejleszteni. (Egyébként nagyon élvezem és nagyon jó móka a 3D nyomtatás.) Röviden a nyomtató paraméterei: - A nyomtatófej egy csavarral levehető, helyére mehet akár kis gravírfej, vagy lézer. - T-nútos asztal, amit két trapézorsó mozgat függőlegesen - CoreXY T3-as szíjas hajtás - Szilárdtest relével vezérelt 230V szilikon fűtőlap (200W), alu asztal, üveg feltét. - Munkatér XY 250x300mm, Z magasság kb 250mm - 45-ös aluprofil váz, súlyra kb 20-25 kg - 16-os köszörült rudak, a kereszthídon 15-ös lineár sin - Ramps 1.4 + Arduino Mega 2560 + 4X DRV8825 + Grafikus LCD. - PC nélkül, SD kártyáról is nyomtat. - 550W 12V tápegység (cserés lesz) - Firmware: Marlin - X-Y tengely motorjai: Nema 17 (2,4A, 0,9°, 1/2-es szíjas lassító áttéttel) - 1 db E3D V6 fej Nema 17-es motorral, több különböző méretű fúvókával. (A vezérlő támogat plusz egy fejet és plusz egy motort.) - 1 db Nema 23-as Z tengely motor szíjjal hajtja a 2db trapézmenetes orsót, ezek mozgatják az asztalt. Az alábbiakat csináltam meg eddig rajta: - X-Y-Z mozgató motorok áramait csökkentettem. (A "Z" tengely motorja nagyon melegedett.) - Vezérlődoboz betáp csatlakozóját cseréltem. Belül a vezetékezést picit rendberaktam. - Nagyobb hűtőventilátort kapott a vezérlés. (alacsonyabb fordulat --> halkabb) - A gép talpai kaptak gumitappancsokat. (Zaj és rezonancia csökkentés.) - A bordáskerekek alá kerültek távtartók és be lett állítva. (Picit beleértek a szíjak a bordáskerekek széleibe és folyamatosan darálódtak.) - Fentről kapott LED szalagos megvilágítást 2 oldalról. - A kézi vezérlő rotary enkódere szorult, azt javítottam. És a kijelzőből hiányzott 2 pixelsor, azt is javítottam. (Át volt vágva a kijelzőn 2 vezetősáv.) - Az X tengely sínjét megfelelően rögzítettem. - Minden motorhoz rendeltem rezgéscsillapított felfogatást. Amiket ezek után fogok még csinálni rajta: - Tápegység csere (Jó hatásfokú 12V 5A-es táp) illetve kulcsos power kapcsoló felhelyezése. Jelenleg nyomtatásnál átlagban 180Wh-át fogyaszt, ami nagyon sok figyelembevéve hogy kb. 20W átlagteljesítmény kell az asztal hőmérsékletének szintentartásához és kb. 35W a fejhez, motorokhoz, vezérléshez... A szervertáp meg fűt alatta, teljesen feleslegesen. - Kap 6 db Li-ion akkut, amelyek 1-2 órás áramszünetet átvészelnek és nem áll meg a nyomtatás. (Nem lesz kuka az aktuális nyomat.) - Végélláskapcsolókat akarom korrektebben és esztétikusabban felszerelni. - Minden levehető részt csatlakozókkal szerelek a vezérlődoboznál. (Motorok, kijelző, végállások, fej, érzékelők...) - Asztalfűtést alulról pluszban szigetelem még. - Z tengelyek orsóinak alsó csúnya furatainbak eltakarása. - Hő és hangszigetelt külső fadoboz készítése, amelynek elő és fedlapja nyitható. (Ezzel halkabb lesz és stabilabb lesz a nyomtatás hőmérséklete. Ezen felül remélem még a fogyasztás is tovább csökken.) - Sokat nyomtatok, hogy a CNC alkatrészei is elkészüljenek első körben műanyagból.


bankimajki | 485    2016-08-30 18:56:45 [25]

A google önkéntes jótakarása miatt az összes képemet leszedtem és simán a Drive-omon van. (Remélem ott nem fognak önkénteskedni.) Az összes eddigi gépem linkjei sorban: DIY_3D_nyomtató DIY_CNC_1 DIY_eszterga_1 Eszterga_1 Marógép_1 (Még folyamatban van a képek és videók feltöltése.)


bankimajki | 485    2016-08-30 18:49:24 [24]

Szia svejk. Köszönöm a tanácsot. A láncspray egy picit halkította, de nem az igazi még. A reteszek nem lazák, a fogaskerekek a tengelyeken nem tudnak elmozdulni. Van rajta állítószerkezet (himba) azt koppanásig szoktam tolni és amikor forgott egy picit, akkor fixálom. (Szerintem így a legkisebb a foghézag szorulás nélkül.) Az igazi megoldást tényleg valamilyen más anyagból készített fogaskerék lenne. Ennek még utanajárok később. Most azonban nagy hévvel és annál szorgosabban egy itt vásárolt 3D nyomtatóval foglalatoskodom. Az eszterga és marógép teljesen korrekt lett. Vektros frekiváltóval brutális nyomatéka van a marógépnek alacsony fordulaton is.

Előzmény: svejk, 2016-08-18 18:24:00 [21]


Csuhás | 3982    2016-08-18 18:30:00 [23]

Esetleg egy konstans kis terhelést bevinni a főorsóra? Mondjuk rugóval egy filcbetétes gyűrűt nekiszorítani valahol.

Előzmény: bankimajki, 2016-08-18 17:27:00 [20]


svejk | 24225    2016-08-18 18:25:00 [22]

Vagy szerezz bele közvetítőkeréknek műanyagból vagy bakelitből egyet.

svejk | 24225    2016-08-18 18:24:00 [21]

A ragadós láncspray-k valamelyest lecsendesítik, de ha tengelyeken is lógnak a kerekek, vagy a reteszek lazák akkor nem sokat ér.
Foghézag jól van beállítva a himbával (ha van benne olyan)?

Előzmény: bankimajki, 2016-08-18 17:27:00 [20]


bankimajki | 485    2016-08-18 17:27:00 [20]

Tanácsot kérnék hogy mit lehet tenni ha "csörömpölő" hangja van az esztergámnak a fogaskerekeinél. Vastagon bezsíroztam, de nem lett sokkal jobb sajnos. Ezen a videón látható és hallható: Csörömpölő eszterga


bankimajki | 485    2016-04-06 20:33:00 [19]

Az elmúlt pár hétben beszereztem néhány gépet és ezek szét/összerakásával foglalkoztam. Jelenleg is szerszám és alkatrész beszerzésnél tartok, hogy minél előbb munkára fogható állapotba kerüljenek. Ha ez is megvan, akkor a "kis CNC" részeit is el tudom vele készíteni. (Az alapanyagok és tervek megvannak, de a marási és összeállítási feladatok még hátravannak.)






svager | 925    2016-02-02 12:10:00 [18]

Rákérdeztem a lemez vágásra.
Diosdon van egy cég plazmával vágnak,nemrég vágattam velük 8-as lemezt.
Ma rákérdeztem a 10mm-es lemezre.
Akkor tudnak pontos árat mondani,ha látják a rajzot,de pl.egy 400-as kört 10 lemezből 2000 Ft-ért vágnak ki.
Az ár nem csak attól függ,hogy hány folyóméter hanem mennyi idő a gép programozása is.

Még egy kis ifó a vágással kapcsolatban:

A vágási pontosság +\- 1-2mm és sarkoknál kell valamennyi rádiuszt hagyni,nem lesz sarkos a kivágás igy számítanod kell az utómunkálásra is.

Előzmény: bankimajki, 2016-02-01 17:33:00 [17]


bankimajki | 485    2016-02-01 17:33:00 [17]

Egy hozzászólásban válaszolnék mindenkinek:
1. Györgynek: Mitől nem tudom előrébb tolni, azért mivel szerettem volna merevítéseket elhelyezni a keret sarkainál, de azóta újra átalakítottam a konstrukciót és mégiscsak úgy lesz ahogy mások is csinálják. Kiviszem a végéig a tengelyeket. És 1 motorral és hosszú szíjjal viszem át a nyomatékot a trapézmenetes orsókra.
2. Sándornak: Igazad lehet az első gondolatoddal, bár minden tengelyre teszek enkódert, így megvédem a "keresztbefordulástól"
Sajnos Budapesten nagyon korlátozott vagyok szerszámok tekintetében, ezért próbálom figyelembe venni a többi fórumozók által készített gépet és minél egyszerűbb konstrukció felé menni. (Persze csak igényesen.) Az acél és zártszelvény konstrukciót is elvetettem ennél a gépnél. (Majd a jövőben, ha már lesz ezzel tapasztalatom.)
3. "gab"-nak: Nincs még marópálya tervezőm, de jelenleg van némi mechanikám plusz két tengelyre, de azt hiszem elsőnek erről is lemondok és marad a 3 tengely. És egy tokmány alulra. (Sokat gondolkodtam a 4.és 5. tengelyen és ahhoz statikailag egy sokkal masszívabb szerkezet kell. Nem hinném hogy az aluprofilokból összeállított váz rezonancia és hajlásmentesen elviselné ezen plusz két tengely igénybevételét.) Szóval ez a gép visszafejlődik 3+1 tengelyessé.


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 2  
1  2     Következő ►  Utolsó ►|