HobbyCNC fórum
  v0.9.1 alpha

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Brushless marómotor, ill. közepes telj. főorsó mint cél.

BL, DC, AC motorról...ide minden jöhet


Időrend:
Oldal 1 / 42 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

PajaTEC | 50    2014-08-29 10:23:00 [2076]

Én is a netről szedtem le 5-6 ilyen progit, de ez okozta a szívásom nagy részét. Ezért gondoltam, hogy elkérem! Időm sajnos nem sok van a gépnek meg dolgoznia kell. Azért köszi! Rendeltem egy gyárit.

Előzmény: keri, 2014-08-27 05:37:00 [2070]


PajaTEC | 50    2014-08-29 10:21:00 [2075]

Köszi, meg is rendeltem!

Előzmény: nyarfa, 2014-08-26 21:24:00 [2069]


z.j | 65    2014-08-27 10:50:00 [2074]

Köszönöm Neked is és az előtted hozzászólóknak is a segítséget. Úgy tünik ezt egy kicsit elhamarkodtam.

Előzmény: Kristály Árpád, 2014-08-27 07:48:00 [2073]


Kristály Árpád | 2657    2014-08-27 07:48:00 [2073]


Halihó Z.J.
Modellező boltban kapsz ilyet Servo adjuszter néven ha jól emlékszem...
Árpád

Előzmény: z.j, 2014-08-26 19:40:00 [2064]


keri | 10506    2014-08-27 05:46:00 [2072]

Amugy meg ja

Előzmény: nyarfa, 2014-08-26 21:24:00 [2069]

keri | 10506    2014-08-27 05:44:00 [2071]

Amugy a Mach tudja vezerelni kozvetlenul is az esc-t.
Pwm foorso vezerles, 50% minimalis kitoltes, 500hz..asszem de a freki nem biztos. Probaltam, mukodott.

Előzmény: PajaTEC, 2014-08-26 20:30:00 [2067]


keri | 10506    2014-08-27 05:37:00 [2070]

Googlen tucatjaval talalsz, de ha pont az enyem kell, ezen ne muljon, letoltom neked a chipbol
Pickit2 demopaneljara irtam, asszem 12f683ra.
Csak egy csatlakozot kell ratenni, mert a tap tul messzi van a jel kivezetesektol. Tapot is az esc tol kap.

Előzmény: PajaTEC, 2014-08-26 20:30:00 [2067]


nyarfa | 870    2014-08-26 21:24:00 [2069]

Lehet kapni is és nem is drága.


guliver83 | 2340    2014-08-26 20:44:00 [2068]

Átnéznél az Elektronika oldalra, te is mint programozásban járt, megoldható a dolog?

Előzmény: keri, 2014-08-26 20:14:00 [2066]


PajaTEC | 50    2014-08-26 20:30:00 [2067]

Helló!
Esetleg a pic-be írt progit és a kapcsolást elkérhetem? 1 hete szenvedek vele, de használni még nem sikerült. Most rendesen táv+ vevővel megy
Előre is köszi, üdv: András

Előzmény: keri, 2014-08-26 20:14:00 [2066]


keri | 10506    2014-08-26 20:14:00 [2066]

1-2msec közötti impulzus szélességgel, 50-200Hz ismétlési frekvenciával, tudod meghatározni az ESC által leadott teljesítményt százalékban.

Ha nincs ez a jel, akkor az ESC nem fog elindulni, sőt felprogramozni sem tudod.

A lenti kapcsolás tökéletes, a szervó teszterek is pont ilyenek belülről.
Én próbához a PC printer portjával generáltam a fenti jeleket, aztán most egy PIC van felprogramozva a célra, mert ahhoz nem kellet építeni semmit

Előzmény: z.j, 2014-08-26 19:40:00 [2064]


Libus | 897    2014-08-26 20:03:00 [2065]

Kell neki egy PWM jel, az impulzus szélessége adja a fordulat alapjelet, ha ez nincs, akkor áll a motor.
Legalább valami ilyesmi:

vagy ebayen nézel hasonlót fillérekért.

Előzmény: z.j, 2014-08-26 19:40:00 [2064]


z.j | 65    2014-08-26 19:40:00 [2064]

Üdv mindenkinek.
Tesztelés céljából ki akartam próbálni az RC alkatrészeket. Összekötöttem a tápot ESC-t és a motort. Azt mondta beep-beep-beep és a motor nem mozdult.
Az volt az elképzelésem, hogy ennek így működnie kell ha csak alap szinten is. Utánaolvastam és mindenféle szervotester, receiver meg mifene kell hozzá.

A kérdésem. El lehet valahogyan indítani a motort csak a táp és az ESC segítségével? Át lehet hidalni a többi alkatrészt?
Köszönöm.


nyarfa | 870    2014-07-02 21:53:00 [2063]

Kicikínaitól lerendelem a kuplungot is egybe a motorral meg a vezérlővel, biztos ami biztos. Amikor minden megjön na majd akkor még egyszer átgondolom.

Előzmény: Karasz András, 2014-07-02 21:45:00 [2062]


Karasz András | 1871    2014-07-02 21:45:00 [2062]

Ezért jobb, ha egytengelyű.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-02 20:56:00 [2060]

nyarfa | 870    2014-07-02 20:57:00 [2061]

Nekem már sokszorosan bebizonyítottad, hogy érdemes odafigyelni ha mondasz valamit.

Előzmény: svejk, 2014-07-02 12:21:00 [2057]


nyarfa | 870    2014-07-02 20:56:00 [2060]

Na igen ez megint egy jó kis móka lesz. Ugye külön-külön kiegyensúlyozol mindent, majd összerakod, és kezdheted elölről. Összeszerelve nem is tudom hogyan fogom kiegyensúlyozni.

Előzmény: Karasz András, 2014-07-02 16:56:00 [2059]


Karasz András | 1871    2014-07-02 16:56:00 [2059]

Csak vigyázz a kuplunggal 24ezres fordulaton!

Kiegyensúlyozás??????

Érdekes hatása lesz, ha felpörgeted.
Én csináltam ilyet először, de ki is dobtam azonnal.
Semmi plusz súly sehova.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-02 12:05:00 [2056]


elektron | 13073    2014-07-02 13:01:00 [2058]

Én is hasonló cipőben járok. A felsőmaró patronbefogója nem elég pontos.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-01 20:56:00 [2053]


svejk | 24476    2014-07-02 12:21:00 [2057]

Rám ne halgass, én sosem csináltam modellmotorból marómotort.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-02 12:05:00 [2056]


nyarfa | 870    2014-07-02 12:05:00 [2056]

Hallgattam svejkre és egy olyan motort választottam ami 4lipo azaz 16V 1500KV tehát max 24.000rpm. Maradok én is a kuplungos megoldásnál így alulra 2db ferde hatásvonalú csapágyat terveznék felülre meg egyet 2db 8-as anyával előfeszítve a befogó tengelyét.


nyarfa | 870    2014-07-02 11:41:00 [2055]

Ez csak hasonlít ahhoz amit ajánlasz.

Előzmény: Szalai György, 2014-07-02 11:23:00 [2054]


Szalai György | 6206    2014-07-02 11:23:00 [2054]

Az olcsóságot szem előtt tartva valószínűleg fém porvédős mélyhornyú golyóscsapágyat használnál zsírkenéssel.
Nézem az NTN csapágy katalógust.
Ebből, 10mm átmérőjű tengelyre a legpörgősebb a 6700 számú, határfordulatszáma 36 000n/min, de az porvédettben nincs, vagy ritka.
A 6800 már elterjedt ZZ kivitelben is. határfordulatszáma 32 000n/min.
Az általad tervezett 6200, 25 000n/min.
Azután lefelé egészen a 6300-ig, 23 000n/min.

5mm tengelyátmérőre a WA675ZZ mini csapágy zsírkenésű határfordulatszám 49 000n/min.

Emlékeim szerint egy tisztelt fórumtársunk a múltban közvetlenül a 3mm szárátmérőjű szerszámot csapágyazta.
A 3mm belső átmérőjű WA673ZZ mini csapágy határfordulatszáma 60 000n/min.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-01 12:23:00 [2035]


nyarfa | 870    2014-07-01 20:56:00 [2053]

Sorjás nagyon. Látszik, hogy az aláköszörülésnél kicsit nagyobbat üt a szerkentyű. Szerszám elforgatással egy darabig OK de nem végleges. Precízebb megmunkálásra lenne szükségem, ha szeretnék használni TSSOP tokozást.

Előzmény: elektron, 2014-07-01 20:18:00 [2052]


elektron | 13073    2014-07-01 20:18:00 [2052]

Te is próbáltad a nyákot merni a felső maróval ? Miért nem lett szép ?

Előzmény: nyarfa, 2014-07-01 19:58:00 [2050]


nyarfa | 870    2014-07-01 20:03:00 [2051]

Egyébként pont András adta az ötletet csak akkor nem volt időm alaposan megnézni, mert családostól voltam más ügyben a városban. Nekem úgy tűnt ez egy nagyon jó alternatíva abból amit András mondott röviden a szerkentyűről.


nyarfa | 870    2014-07-01 19:58:00 [2050]

Ne mérgeld magad miattam szimplán figyelmetlen vagyok néha(?).

Egyenlőre még csak az ER11 befogó, meg két patron lett megrendelve. A meghajtást csak tervezgetem. Igaza van svejknek, hogy érdemesebb lenne venni gyári gépet, de azt már vettem egy Makita élmarót amivel nem lehet nyákot marni szépen. A többi munkára kiváló. Néztem a kínai 300W-os marót amit dcsabi is árul, de rengeteg rosszat halottam róla.

Előzmény: keri, 2014-07-01 17:50:00 [2044]


z.j | 65    2014-07-01 19:55:00 [2049]

Ha nem haragszotok meg, kérdeznék még a táppal kapcsolatban. Ugyebár az RC motorok eredetileg Li-Po vagy Ni-Mh akkumulátorokkal működnek. Mi lenne, ha egy 60-70Ah autó (szolár) akkumulátoral lenne működtetve, szolár utántöltéssel. Hobbyszintű, 2-3 naponta 2-4 órás működést képzelek el.
"GreenCNC" jegyében jutott eszembe.


keri | 10506    2014-07-01 18:11:00 [2048]

Én 30V 6A-el hajtottam. Nekem is elég volt.
Persze a névlegesnél kevesebbet tud olyankor a motor, de ki a fenének kell 2kW forgácsolási teljesítmény egy pár mm-es marószerszámon

Előzmény: Karasz András, 2014-07-01 17:58:00 [2046]


keri | 10506    2014-07-01 18:10:00 [2047]

Láttad András konstrukcióját? határozottan nem az volt a célja hogy ne kelljen megbontani a motort, hanem az, hogy kiváltsa a gyenge mechanikát és csapágyazást sokkal tartósabbra és masszívabbra.

Maga a motor így örök életű.

Én is szétnyomtam a motort és egy ER11-est nyomtam be az eredeti tengelye helyére, de lustaságból meghagytam az eredeti csapágyakat, viszont elég vékonyka ez a motor, ezért nem is túl merev, mivel határozottan nem ilyen terhelésekre találták ki.

Másik, hogy van belső forgórészes motorom is, ami tudja még a mérések szerint is a 83ezres fordulatot a csapágyaival együtt (kerámia) de ott esélyem sincs a fenti módszerre, mert a forgórész mágnese (alig 8mm a forgórész) és a tengely gyakorlatilag egy darabból van, tehát csak kívülről rá aplikált megoldás jöhet szóba.

Előzmény: Szalai György, 2014-07-01 06:15:00 [2034]

Karasz András | 1871    2014-07-01 17:58:00 [2046]

Én egy 15V 5A-es táppal hajtom a motort és bőven sok neki.

Előzmény: keri, 2014-07-01 17:54:00 [2045]


keri | 10506    2014-07-01 17:54:00 [2045]

LEgfeljebb nem hajtja ki maximális teljesítményre. Jó lesz az. Néhány amper bőven elég a megmunkáláshoz, legalább nem melegszik a motor.

Előzmény: z.j, 2014-07-01 12:52:00 [2036]


keri | 10506    2014-07-01 17:50:00 [2044]

Azon felül kurvára idegesítő hogy válaszolok egy kérdésre majd újra megkérdezed...olyan falra hányt borsó érzésem van tőle.

Előzmény: keri, 2014-07-01 17:48:00 [2043]


keri | 10506    2014-07-01 17:48:00 [2043]

Csak amikor 3 azaz három hozzászólással előtte valaki megkérdezte és válaszoltak ugyan arra a kérdésre, lásd be hogy az egy kicsit frusztráló.

Azt is leírtam miért kell külön orsócsapágy.
Én egyébként magában használom a motort, de hogy miért nem ajánlom azt keresd meg magad.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-01 03:46:00 [2033]


svejk | 24476    2014-07-01 17:27:00 [2042]

Nincs, én már régen rájöttem, hogy nem biztos, hogy megéri vele foglalkozni.

Amit Perske faipari 18ezres fordulatú motorral nem lehet megoldani olyan munának nem fogok neki.
Persze én csak kedvtelésből farigcsálok.
Ezek a motorok 300-2200 W tartományban megfizethető áron beszerezhetőek, és plusz egy tizesből átalakíthatóak patronosra. Ezután csak pár száz üzemóránként a csapágyakat kell bennük cserélni.

Volt nekem 60-ezeres precize motorom meg 50-ezres KaVo-m, de nem mertem használni mert úgy is kivégeztem volna gyorsan őket.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-01 17:12:00 [2041]


nyarfa | 870    2014-07-01 17:12:00 [2041]

Pont ez az én tapasztalatom is már az eddigi sajnos. Neked is van ilyen kütyüd és ha jól emlékszem kecskeméti vagy benézhetek a hétvégén?

Előzmény: svejk, 2014-07-01 17:07:00 [2040]


svejk | 24476    2014-07-01 17:07:00 [2040]

".... határ fordulatom a jelenlegi ajánlott 30.000-ről feltornázhatom 60.000-ig is? "

Azt felejtsd el amit a csapágykatalógusok írnak a határfordulatokról, azok nem kissé elvont számok.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy ha házi körülmények közt el tudod érni tartósan a húszezres fordulatot, akkor már nagyon ügyes vagy.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-01 12:23:00 [2035]


nyarfa | 870    2014-07-01 14:55:00 [2039]

Ezért szeretnék megnézni egy működő cuccot a hétvégén Békéscsaba-Pécs útvonalon valakinél. Sok kérdés akkor merül fel ha látom mi és hogyan működik.

Előzmény: sanyi, 2014-07-01 13:54:00 [2037]


nyarfa | 870    2014-07-01 14:53:00 [2038]

Ezek az értékek szerintem nem így értelmezendőek. Eleve PWM módban kapja a motor a feszültséget. 2-4 lipo-t ír a motorra is meg a vezérlőre is így a 4x3,7 vagy 4x4,2 a max határ feszültség. A 3.7V az aksi névleges feszültsége, de feltöltve 4,2V A terv egy 15-16V-os táp ami max 20A-t tud. Ugye gravírozni és nem marni szeretnék, így a felvett és leadott teljesítmény sem érheti el normál esetben a maximális teljesítményt. A többi az életben kiderül mint minden ez is füsttel fog működni, ameddig ki nem csalogatom belőle.

Előzmény: z.j, 2014-07-01 12:52:00 [2036]


sanyi | 1230    2014-07-01 13:54:00 [2037]

Nekem egy 8-as tengelyű ER11-es befogóra van felépítve, 8-as tengelyű motorra, vagyis tengelyt cseréltem a motorban. Még nem tudok beszámolni mennyire tartós a megoldás.
Viszont van egy 6-o stengelyű ER11 befogóm is igaz az csak 50mm hosszú, de azt be lehetne tenni közvetlenül egy 6-os tengelyű motorba is meghagyva az eredeti csapányakat. Gravírozásnál talán nem lép fel akkoroa erő, ami gyorsan tönkretenné a csapágyat.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-01 12:23:00 [2035]


z.j | 65    2014-07-01 12:52:00 [2036]

Hello.
Néztem ezt a motor + vezérlő párosítást. Hány V-al fogod táplálni a motort? Csak azért kérdezem, mert ha pl. 12V-al, akkor a 480W/12V=40A jóval több, mint a vezérlő határértéke. Vagy rosszul gondolom?

Előzmény: nyarfa, 2014-07-01 02:49:00 [2032]


nyarfa | 870    2014-07-01 12:23:00 [2035]

Ebben az esetben átértékelendő az elképzelésem. A megrendelt befogó C10 ER11 100L azaz 10-es tengely 100mm hosszan. A tervezett csapágyak 6200 ZZ illetve 7200 ZZ így a méret 10x30x9 a leírtak alapján viszont a 30-at ha csökkentem, vagy ha a tengelyt leköszörültetem kisebbre, akár mind a kettőt egyszerre, akkor a határ fordulatom a jelenlegi ajánlott 30.000-ről feltornázhatom 60.000-ig is?

Előzmény: Szalai György, 2014-07-01 06:15:00 [2034]


Szalai György | 6206    2014-07-01 06:15:00 [2034]

„miért használnak sokan vagy akár többségben motor-kuplung-befogó megoldást?”

Mert nem akarják, nem tudják, nem merik megbontani a motor, gyári egységét.
Hiszen az már önmagában is egy jól meghatározott célra készült jól működő összeállítás.
Az látszik a csapágy katalógusokban, hogy az átlagos minőségű csapágyak határfordulatszáma az átmérő növekedésével zuhan. Ez ellen csak a nagyon pontos felületek, nagyon jó anyagok és nagyon precíz beállítások használatával, azaz nagyon drágán lehet védekezni. A nagy fordulatú orsócsapágyak drágák és érzékenyek.
A kommersz csapágyak használata a hobby szerszámorsóban viszonylag gyakori csapágycserét kíván, ami akkor egyszerűbb, ha a motor külön önálló gyári egység, és kuplunggal csatlakozik a motorhoz. Így a motor tengelyén csak csavaró igénybevétel ébred, a motor csapágyán nincsen oldal irányú terhelés, vagyis sokáig bírja.

Ha a motor és orsó közös csapágyazáson fut, akkor a csapágy meghibásodása vagy rossz beállítása a motor forgó és állórésze közötti pici légrés megszűnéséhez vezet, ami tönkreteszi a motort is. A közös csapágyazáshoz ezért sokkal fontosabb a drága csapágyak használata.
Szerintem.

Előzmény: nyarfa, 2014-07-01 03:46:00 [2033]


nyarfa | 870    2014-07-01 03:46:00 [2033]

Magasabb fordulat, de sokkal kisebb teljesítmény esetén ez a motor is jó lehet.

Nem tudom meddig érdemes fel menni a fordulattal. A nagyobb fordulat sokkal drágább csapágyakat igényel. A 30.000.-es fordulat is megviseli sokszor még az skf csapágyakat is (tapasztalat) a célom pedig nem a drága megoldás keresése, hanem a "még jó" és "megfizethető" kivitel megtalálása.

Igazatok van a vissza olvasgatással kapcsolatban, de nem mindenre ad megoldást. Nagyon kevés adat van fent a már működő dolgokról, és a képek egy része el sem érhető sajnos. Nekem nagyon tetszik a motor csapágyainak mellőzésével kialakított verzió, mivel a modell motor csapágyai nem erre lettek tervezve. Viszont ha a képeket nézem a keresőben, szinte az összes megoldás kuplungos és a saját tengelyét és csapágyát nyüstöli a motornak szinte hűtés nélkül. Itt is láttam erre példát nem is egyet.

- Kérdés az, hogy miért használnak sokan vagy akár többségben motor-kuplung-befogó megoldást?


nyarfa | 870    2014-07-01 02:49:00 [2032]

Sok olvasás után döntöttem

Ez a motor amit használni fogok az első kísérlet során ezzel a vezérlővel.

Remélem nem nyúlok nagyon mellé.

Karasz András | 1871    2014-06-30 22:52:00 [2031]

Ha visszaolvasnál, azt is megtudhatnád.

Előzmény: Karasz András, 2014-06-30 21:58:00 [2028]


kari | 1217    2014-06-30 22:26:00 [2030]

Ha az előző válaszból nem jött volna le, akkor természetesen igen. Az ilyen marások teljesítményigénye nagyon kicsi.
Kis proxonnal évekig eldolgoztam.

Előzmény: z.j, 2014-06-30 21:56:00 [2027]


z.j | 65    2014-06-30 22:26:00 [2029]

Persze, persze, olvastam az írásodat. Éppen azért kérdeztem rá egy még minimalisztikusabb megoldásra az ER8 szárral.
Lehetne tudni a megoldásodról valamit részletesebben? Ahogyan "nyarfa" is kérdezte, milyen motort használsz? Milyen csapágyakat (C és P értékek, stb.)? Hogyan kötötted össze a motor tengelyét és az ER szárat?
Köszi.

Előzmény: Karasz András, 2014-06-30 21:58:00 [2028]


Karasz András | 1871    2014-06-30 21:58:00 [2028]

Ha olvasgatnál is néha, akkor már én is írtam, hogy ilyen összeállítást használok 3 éve hibátlanul.
Minek erőmű pár watt megmunkáló teljesítmény miatt?

Előzmény: z.j, 2014-06-30 21:56:00 [2027]


z.j | 65    2014-06-30 21:56:00 [2027]

Üdv mindenkinek.
Mennyire lenne életképes egy mini marómotor? ER8-as szár, két 6000 (608?) csapágy, BLDC RC modellek részére. Elsősorban 1/8" szerszámokkal végzett gravírozó munkákra, reliefek befejező símító fogására, stb. gondoltam használni. A marni való anyag maximum fa lenne.
Köszönöm.


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 42 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|