HobbyCNC fórum
  v0.9 alpha

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Marás műanyagba és plexibe ...

szerszám - előtolás - szükséges e hűtés?


Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

agabor | 315    2016-05-12 13:03:00 [296]

Sziasztok! 1 élű 6-os marót műanyaghoz hol érdemes venni? Perfornál szoktam, de hátha lenne náluk olcsóbb.


zozo | 2580    2016-04-14 21:02:00 [295]

Köszi! -mondjuk sűrített levegős hűtés sose jutott volna eszembe -de jobb mint víztócsa a gépen. Remélem azért hűtés nélkül is szép felületet lehet marni rá.

Előzmény: Szedlay Pál, 2016-04-14 19:37:00 [294]


Szedlay Pál | 1656    2016-04-14 19:37:00 [294]

http://www.theplasticshop.co.uk/plastic_technical_data_sheets/engineering_plastics_machining_guide.pdf

Előzmény: zozo, 2016-04-14 14:16:00 [292]


zozo | 2580    2016-04-14 15:02:00 [293]

No, tovább keresgélve gyanítom valami grafitos teflonféle lesz.

Előzmény: zozo, 2016-04-14 14:16:00 [292]


zozo | 2580    2016-04-14 14:16:00 [292]

Uraim, valaki dolgozott már ilyen műanyaggal?
Marás érdekelne. Mire hasonlít a megmunkálási tulajdonsága, PVC, vagy POM?
Kenődik, vagy jól forgácsolható?

ESD szempontból fontos, kisebb alkatrészeket kellene belőle csinálnom, menetekkel, furatokkal stb., de nemigen találni ilyen infót róla.

ESD műanyag

batesz | 302    2016-01-15 20:24:00 [291]

Köszönöm a tanácsokat.
Kenni nem szándékoztam, de úgy néz ki muszáj lesz.
Egyébként ha menetet fúrok plexibe a WD40 kiváló kenőanyag, megpróbálom azt, illetve változtatok a marás egyéb paraméterein.
A szerszám nem pengeéles, bár más műanyagot kiválóan forgácsolja.

Előzmény: istvan3, 2016-01-15 11:39:00 [288]


istvan3 | 223    2016-01-15 13:08:00 [290]

Így van, mm/perc.

Előzmény: smalla, 2016-01-15 13:06:00 [289]


smalla | 869    2016-01-15 13:06:00 [289]

mm/perc lesz az

Előzmény: istvan3, 2016-01-15 11:39:00 [288]


istvan3 | 223    2016-01-15 11:39:00 [288]

Előtolás növelésével, vagy fordulat csökkentésével próbálkozz. Fontos, hogy egyélű, nagyon éles és lehetőleg új szerszám legyen. HAM egyélűvel, vagy Datronnal szoktam(még élesebb) plexit marni. Vékony lemeznél 2-6mm csak 1-1,5mm fogással dolgozom, mert beremeg az anyag és csúnya lesz a felülete.
Fordulatot és sebességet nem tudok pontosan mondani, de kb 8-10000 fordulat és 1200-1500mm/sec előtolás.

Mélyebben marva, illetve gravírozásnál egy vízből, petróleumból, és üregelő spray keverékéből álló lötyit szoktam rákenni. (Ez nem tudom, hogy jó-e. Próbaképpen kevertük be, és elég jól működött, azóta van belőle, de lehet, hogy hülyeség)

Obis/Praktikeres Hobbyglassal vigyázni kell, mostanában azzal próbálkoztam, de nagyon könnyen bereped, hiába tökéletes a felülete a marásnak. Idővel az elkészült előlap merőlegesen megrepedezett.

Előzmény: batesz, 2016-01-14 20:24:00 [285]


lovas gyula | 1472    2016-01-15 08:51:00 [287]

Ha megolvad a szerszámon az azt jelenti, hogy vagy kopott a szeszám vagy magas a fordulat. Vedd le nyugodtan 5000n\min-re. A plexi-nek a kis meleg sem tesz jót igy a szappanos viz jó lehet ha az egyébb vonzatait tolerálod.

Előzmény: batesz, 2016-01-14 20:24:00 [285]


Csabi1004 | 118    2016-01-14 21:29:00 [286]

Szia!
Én is roppant kíváncsi vagyok a megoldásra!
Csináltam hasonlót,hasonló paraméterek voltak...
Szappanos víz,kenés-hűtés...két lépés,nagyoló+egy finom 2 tized...egész jó lett...

Előzmény: batesz, 2016-01-14 20:24:00 [285]


batesz | 302    2016-01-14 20:24:00 [285]

Sziasztok,

6000 1/min fordulattal, 3,175 egyélű szerszámmal, és 600 mm/perc előtolással munkálom meg a plexilemezt.
Előfordul, hogy kenődik, néha megolvad a szerszám élén, a vágott felület emiatt nem sima.
Szárazon munkálom meg.
Jók ezek a megmunkálási paraméterek?
Esetleg csak kenésre volna szükség?


Sanyi Bá | 238    2015-12-20 16:50:00 [284]

Denszeszt ne használj mert nagyon büdös, ALKONEK B elektronikai mosó és tisztító név alatt találod meg a festékes boltban a jól használható "hűtőfolyadékot".


robroy007 | 2131    2015-12-20 15:47:00 [283]

a probléma lapja szerintem, hogy fúróval probálkozol!

én csináltatnék Motorossl egy egyélű szerszámot, ugyanis a fúrónak kevés a forgácstere hogy a fölösleget kihozza

javasolnám az öntött plexit mivel az szárazon is marható, mivel teljesen más a forgács képződése (hiába ugyan az elvileg mégis másabb valamiért a forgácsolhatósága)

mosószeres víz sugárba hogy a forgács a szerszámról le kerüljön a kiemelések között

denszeszt használhatsz nyugodtan csak ne bagózz közbe és szellőztess mert nem fogod kimagyarázni a rendőrnél, hogy egy kortyot se ittál


Áron.S | 131    2015-12-20 08:52:00 [282]

szia.

A 22.747 f/min az nem sok egy kicsit a plexibe?
Nem számoltam semmit, de igy elsőre soknak tűnik.

Azért én a szerszámnál még utána néznék milyen fúrók vannak még, mert lehet ,hogy a paraméterek stimmelnek de a szerszám nem.

Sok összetevőnek kell egyezni, mire a megmunkálás optimális lesz.

Előzmény: sanyi84, 2015-12-20 07:47:00 [281]

sanyi84 | 880    2015-12-20 07:47:00 [281]

50-100 m/min azaz 0.7 es fúró esetén 22.747 f/min és 0.01 század fordulatonkénti előtolás esetén 227 mm/min előtolás.

Előzmény: kameleon2, 2015-12-19 21:00:00 [280]


kameleon2 | 4    2015-12-19 21:00:00 [280]

Köszönöm a gyors válaszokat! Igen fontos, hogy átlátszó legyen a felső lap. Átnézem a hivatkozott irodalmat is közben. Bevallom őszintén az én kis gépecskémnek ezek a munkák már nem valók. A plexi és a nyák még csak. csak, de az alu és az acél már biztosan nem. Persze lehet, hogy csak próba kérdése. Alu előlapot csináltam már, de annak önmagához kellett csak pontosnak lennie. Igen hűteni kell, mert ragad a plexi, főleg, mert nagyon kicsis a fúró, szinte azonnal átmelegszik az anyaga, ha nem víz alatt megy. Az alkohol is bejött a képbe, főleg, mert nyomot sem hagy, de félek, nehogy berobbanjon, ugyanis ezt az 511 lyukat kb 8 óra alatt fúrkálta ki a gépem 0.35mm-es fogásokkal és a forgácsot folyamatosan kihuzogatva - egyszerűen nem ment másként.


ANTAL GÁBOR | 3119    2015-12-19 20:41:00 [279]

Azért használsz plexit mert fontos hogy átlátszó legyen a felső lap ?

Előzmény: kameleon2, 2015-12-19 15:58:00 [275]


Szalai György | 6152    2015-12-19 20:08:00 [278]

Plexi forgácsolási paraméterek.
http://www.muanyagipariszemle.hu/2006/06/ismerteto-sorozat-9-resz-polimetilmetakrilat-pmma-17.pdf

Érzed, hogy fontos a vízhűtés!
Alkoholos minimálhűtés szerintem hatékonyabb, gyakori szerszámkiemeléssel és lefúvatással.
A szerszámélen törekedni kell a kevés hőfejlesztésre, ami a kis vágóélszöggel érhető el.
Az acélhoz, nyákhoz köszörült fúró sajnos nem vágja, hanem túrja.

Előzmény: kameleon2, 2015-12-19 15:58:00 [275]


Motoros | 3784    2015-12-19 16:25:00 [277]

Ha jól értem akkor Te papirt szeretnél lyukasztani 0.7 mm átmérőben kb 500 drb lyukkal.
Ehhez kellene szerszám?

Előzmény: kameleon2, 2015-12-19 16:00:00 [276]


kameleon2 | 4    2015-12-19 16:00:00 [276]

Kis kiegészítés még: Ha 0,7mm-es fúróval fúrtam a lukat - a 0,7mm-es kiütőszerszám egészségtelenül megszorul benne. Erre is keresek megoldást. Most berendeltem 0.75-ös fúrót is a biztonság kedvéért, de félek a végén azzal nem lesz olyan szép a lyukasztás.


kameleon2 | 4    2015-12-19 15:58:00 [275]

Sziasztok! Belefutottem egy problémába és gyanítom nem én vagyok az első, így kérdeznék a nálam jóval tapasztaltabbaktól. Én zömében hobbi célokra használtam a kis gépecskémet eddig, de ez a munka a profiknak is csalt pár könnycsepppet a szemébe. Emiatt maradtam én - aki relatíve több idővel rendelkezik. Adva van egy öntött, vagy extrudált plexilap 2,3,4,5mm vastagságban. Eddig a 3mm tűnik a legjobbnak az eddigi tesztek alapján, mint anyag. A feladat: a.) változat 2db egyforma 3mm vastagságú plexibe 0,7mm lukakból kell több mint 500db. A két anyagot teljesen egyszerre kell fúrni, hogy egy lyukasztószerszám legyen a végeredmény. A két anyag közé papír kerül, amit 0,7mm-es kiütőszerszámmal lehet szépen lyukasztani.
b.) változat: 3mm-es plexi és aluminium
c.) változat 3mm-es plexi és acéllemez.
A problémáim a következőek:
Azt már látom, hogy csak úgy tudtam megmunkálni az anyagot ekkora fúróval, ha először Austrotherm rózsaszín habanyagba belemartam a kontúrt és abba tettem a méretpontos 230x84mm-es plexiket, majd elárasztottam vízzel és úgy fúrtam.
Pontos előtolás/fordulatszámot eddig azért nem tudtam belőni, mert sem fordulatszámot nem tudtam szabályozni, sem fordulatszámot mérni.
Most 3410-es fordulaton volt a gép és 100-as előtoláson, de jó lenne tudnom, mi lenne az ideális érték 0,7mm-es fúróval? Eddig 10 fúrót törtem, mire értékelhető lett egyáltalán az eredmény. Nyilván lamer vagyok, ezért kérdezek. Minden segítséget szívesen fogadok, csak elkészülhessen a munka. ELőre is köszönöm.


MasterGy | 453    2014-05-19 17:13:00 [274]

Igen, de hátha valaki próbálta már

Előzmény: robokacsa, 2014-05-19 16:47:00 [273]


robokacsa | 1240    2014-05-19 16:47:00 [273]

de sokból nem áll megpróbálni.

Előzmény: robokacsa, 2014-05-19 16:47:00 [272]


robokacsa | 1240    2014-05-19 16:47:00 [272]

98% nem, a maradék 2 % nagyon lassan. a felület milyensége kétséges.

Előzmény: MasterGy, 2014-05-19 16:10:00 [270]


szokes | 1582    2014-05-19 16:13:00 [271]

szerintem nem....

Előzmény: MasterGy, 2014-05-19 16:10:00 [270]


MasterGy | 453    2014-05-19 16:10:00 [270]

Sziasztok !

Lehet már volt téma ez, de nem találtam választ rá. Plexiből alakokat kivágni működhet habvágós technikával ?
A végén pedig vízpapírral csak lehúzni a vágásnál az olvadt darabokat....szép lehet a vágás ?

így : ?

https://www.youtube.com/watch?v=y3J37VpzDT0


Vetesi75 | 684    2014-05-18 18:43:00 [269]

Szia! Maráshoz nem, de az azt követő műhely/gép takarításhoz igen, ~ heti 1 alkalom. Rakétát. Hagyatéki árveréseken kb. 500Ft-ig szokott elmenni a licit, de akkor már cső és kefe is van hozzá. Általában egy fél évnél tovább birja. (fémforgács, köszörűpor, betonpor, üvegszálas cuccok, homok, stb.)

Előzmény: almacsutka, 2014-05-15 20:45:00 [266]


ET | 881    2014-05-18 15:18:00 [268]

Esetleg mini porleválasztó PET palackból fillérekből?

Előzmény: almacsutka, 2014-05-15 20:45:00 [266]


matricás | 2956    2014-05-18 11:05:00 [267]

Szia, hamuporszívót használok vízcsapdával, de az üveszálszövet por mindenen átmegy...

Előzmény: almacsutka, 2014-05-15 20:45:00 [266]

almacsutka | 355    2014-05-15 20:45:00 [266]

Sziasztok!
Nyák maráshoz használ valaki porszívót? Milyet típust érdemes használni?
(elvileg a finom nyákpor tönkreteheti a hagyományos porszívók motorjait)


guliver83 | 2305    2014-01-11 16:29:00 [265]

És olyan is létezik ami 10mm ről szűkít le?
Mert nekem meg olyan kellene.
Lehet ilyet csinálni?


guliver83 | 2305    2014-01-11 16:28:00 [264]

Patron szűkítő: 6mm-ről 3.175mm-re (1/8-ad coll) átalakító-szűkítő
Azokhoz a felső marókhoz, amikhez nem kapható 3.175mm-es befogó patron.


Például itt!

Előzmény: elektron, 2014-01-08 20:51:00 [260]


Rabb Ferenc | 2859    2014-01-08 20:57:00 [263]

Biztosan van. Talán Motoros és mások is készítettek ilyet.

Előzmény: elektron, 2014-01-08 20:51:00 [260]


matricás | 2956    2014-01-08 20:55:00 [262]

Hülyeségeket beszéltek... Azt hittem, hogy csak én szoktam érdekes gondolatokkal poénkodni

Előzmény: elektron, 2014-01-08 20:51:00 [260]


elektron | 13027    2014-01-08 20:52:00 [261]

Már csak akkor másféle szerszámokat is be tudnék fogni.


elektron | 13027    2014-01-08 20:51:00 [260]

Kösz, egy 5 méteres betonbunker mögül figyelem webkamerával majd, hogy dolgozik.

Közben hagy kérdezzem már meg, hogy patronhoz szűkítő létezik 3,4,5 mm-re szűkítő, ami 6 vagy 8-as furatba megy bele, ami a marómotoromnak van ?

Előzmény: Rabb Ferenc, 2014-01-08 20:48:00 [259]


Rabb Ferenc | 2859    2014-01-08 20:48:00 [259]

A HSS-el azért vigyázz, mert igen nagy feszültséget tud magában tárolni. Ha mégis eltörik, akkor a darabjai elindulnak mint a puskagolyó. Aztán ki tudja, hol áll meg s kit hogyan talál meg...

A tömör keményfém rideg. Nagy terhelést bír, de ha mégis törik, nincs benne rugalmasan felhalmozott energia.

Előzmény: elektron, 2014-01-08 19:04:00 [241]


szokes | 1582    2014-01-08 20:42:00 [258]

ezért kell hosszabb élettartamú fóliát használni és nem kell festeni...

Előzmény: matricás, 2014-01-08 20:27:00 [256]


matricás | 2956    2014-01-08 20:32:00 [257]

ilyen szavak pedig nincsenek
csak kínaiul

Előzmény: elektron, 2014-01-08 20:16:00 [252]


matricás | 2956    2014-01-08 20:27:00 [256]

ok, a "matrica" fólia élettartama 3-5 év, maszkolásra használtam...

Előzmény: szokes, 2014-01-08 20:22:00 [253]


matricás | 2956    2014-01-08 20:23:00 [255]

na jó, ne küzj, hgy bemásold a betűket


matricás | 2956    2014-01-08 20:23:00 [254]

https://www.google.hu/search?q=esztergak%C3%A9s+%C3%A9lsz%C3%B6gei&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&source=iu&imgil=rnrQtQHQBe178M%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn0.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQOYXIHjCvrpKZUeetlPTn7MCbHUORNw4h3fE05Lw__-GRx1JiU%253B565%253B304%253Bc4-vnegMGukv9M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.tankonyvtar.hu%25252Fhu%25252Ftartalom%25252Ftamop425%25252F0007_02-Forgacsolas_es_szerszamai_HU%25252F42_a_forgcsol_szerszmok_lgeometrija.html&sa=X&ei=K6XNUrzbEujNygO2ooHwDw&ved=0CDgQ9QEwAg&biw=1210&bih=899#facrc=_&imgdii=_&imgrc=rnrQtQHQBe178M%253A%3Bc4-vnegMGukv9M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tankonyvtar.hu%252Fhu%252Ftartalom%252Ftamop425%252F0007_02-Forgacsolas_es_szerszamai_HU%252F345f325f345fc3a16272615f6b.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.tankonyvtar.hu%252Fhu%252Ftartalom%252Ftamop425%252F0007_02-Forgacsolas_es_szerszamai_HU%252F42_a_forgcsol_szerszmok_lgeometrija.html%3B565%3B304

Előzmény: elektron, 2014-01-08 20:16:00 [252]


szokes | 1582    2014-01-08 20:22:00 [253]

biztos hogy a festék oldószere a hibás.

nagyon sok plexi (extrudált és öntött) munkát csinálunk... denszesz, nitro így kikezdi főként a szélektől, mart vagy fúrt részektől kiindulva reped be... marás közben is ha hűteni kell az műszerolaj vagy ioncserélt víz lehet... vagy tiszta levegő

plexikre a feliratot fóliával szoktuk készíteni vestés helyett!

Előzmény: matricás, 2013-08-04 17:44:00 [236]


elektron | 13027    2014-01-08 20:16:00 [252]

Pedig az van ráírva a dobozára, hogy "Handwerker Qualitat Germany" ... akkor ez gondolom kínai lehet ?

Előzmény: sanyi84, 2014-01-08 20:02:00 [248]

elektron | 13027    2014-01-08 20:14:00 [251]

Valami linket tudnál mutatni, ezekről a szögekről ? Meg a HSS, meg HSSE közt mi a különbség, illetve egyáltalán mit is jelentenek ezek, ha már témánál vagyunk.

Előzmény: matricás, 2014-01-08 20:03:00 [249]


matricás | 2956    2014-01-08 20:08:00 [250]

durva szemcsés volt a csiszolókorongod.... (a 3 mm-hez)

Előzmény: matricás, 2014-01-08 19:57:00 [246]


matricás | 2956    2014-01-08 20:03:00 [249]

Ha nincs szerszámköszörű géped, fektesd fel a végén lévő lapot a csiszoló felületre, és "huzigassad" 4 mádodperc... mint szokott...

A beta elég kicsi szög, vagyis műanyaghoz, aluhoz...

Előzmény: elektron, 2014-01-08 19:54:00 [245]


sanyi84 | 880    2014-01-08 20:02:00 [248]

Komi kicsit megégett ugyan köszörülés közben de valami ilyen minőség elfogadható , jó ez hss-e de akkor sem elfogadható a minősége annak a gyárinak. A spirált is én köszörültem rá , eredetileg csavarthornyú menetfúró volt. szerszám

Előzmény: elektron, 2014-01-08 19:51:00 [244]


matricás | 2956    2014-01-08 19:59:00 [247]

amúgy a szerszámomat nem mutogatom

Előzmény: matricás, 2014-01-08 19:57:00 [246]


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|