HobbyCNC fórum
  v0.9.1 alpha

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Lámpás és retró masinája

Lámpás és retro cnc életrekeltése


Időrend:
Oldal 1 / 3  
1  2   3     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

Lampas | 1023    2011-09-22 15:47:00 [145]

Valaszoltam.

.

Előzmény: sneci, 2011-09-22 15:01:00 [144]


sneci | 1763    2011-09-22 15:01:00 [144]

Küldtem levelet a vezérlőkkel kapcsolatban. Nézd meg légy szíves.


Lampas | 1023    2011-09-10 15:01:00 [143]

En is csak ezeket talaltam, mar a gyarto sincsen meg.
50 évig?
most aztan meg gondolkodhatomm kire orokitsem!

Előzmény: designr, 2011-09-10 13:17:00 [141]


Lampas | 1023    2011-09-10 14:56:00 [142]

Az, hogy hozzamkerult, pelda lehetne a A Vonzás Törvényére

Ha osszeall, biztos lesz alkalmazasa is.

Előzmény: svejk, 2011-09-10 13:10:00 [139]


designr | 1943    2011-09-10 13:17:00 [141]

Kézi verzió megtalálható a netenMasanasDe ilyen extra nem..Lassan jobban szeretek méh telepre járni mint szerszámboltba,ott még ilyen,igazi gépek vannak..Retro nevet adtál neki holott fiatalabb legtöbbünknél,ha vigyázol rá még még vagy 50 évig elmegy..(Svejk sem véletlenűl E2N-t keres ezekkel még lehet dolgozni:)

svejk | 24692    2011-09-10 13:12:00 [140]

Az kizárt dolog, mert nem tudom.

Előzmény: Szalai György, 2011-09-10 12:19:00 [137]


svejk | 24692    2011-09-10 13:10:00 [139]

Neked van valami konkrét terved vele, vagy csak megtetszett, és kihívásnak vetted a felújítást?

Előzmény: Lampas, 2011-09-10 12:29:00 [138]


Lampas | 1023    2011-09-10 12:29:00 [138]

Biztos igazad van, ez koordináta fúrógép lehetett,
de marakodasra is hasznaltak, itt a bizonyitek:


Előzmény: Szalai György, 2011-09-10 12:19:00 [137]


Szalai György | 6257    2011-09-10 12:19:00 [137]

Á… Abban van a titok, hogy ez egy koordináta fúrógép, úgy húsz milliméter átmérő alatti furatokhoz.

Előzmény: svejk, 2011-09-10 11:50:00 [136]


svejk | 24692    2011-09-10 11:50:00 [136]

Gondolom a Z egység nagy tömege a titok.
Egy forgácsológép Z tengelye megmunkálás közben soha nincs statikusan úgy megterhelve, hogy elhajlanának a "lábak", viszont a nagy tömeg elnyeli a forgácsolás által keltett rezgéseket.

Előzmény: svejk, 2011-09-10 11:46:00 [135]


svejk | 24692    2011-09-10 11:46:00 [135]

Azért hihetetlen hogy néha mi mikronokkal dobálózunk, ez a gép Z egysége meg kecsesen áll azon a két kör szelvényű oszlopon.
Mi is volt az eredeti rendeltetése a masinának?

Előzmény: Lampas, 2011-09-10 11:39:00 [134]


Lampas | 1023    2011-09-10 11:39:00 [134]

Most igy nez ki:



A szanok az orsoval konnyen, kottymentesen mozgathatok.
A motorokat meg nem teszem fel...elobb a vezerles legyen meg.


Lampas | 1023    2011-09-10 11:35:00 [133]

Igy nez ki a keresztszan alulrol.
A felso sarkan kikandikal a szorito ek,
amivel a lotyogest lehet allitani.
A gond csak aztan jon, mert a rogzitocsavarokat
csak alulrol lehet meghuzni.
Ehez meg kellett emelni az egesz szerkezetet,
hogy a szerelo lyukakon keresztul hozzaferjek.




Lampas | 1023    2011-09-10 11:01:00 [132]

A golyosanyak haza kemenyen stiftelve van;
Belul menetes stiftek, hogy szetszerelheto legyen.




Lampas | 1023    2011-09-10 10:57:00 [131]

Kezd osszeallni.



Lampas | 1023    2011-09-10 10:55:00 [130]

Elol ilyen, egymason elcsuszo vedolemezek takarjak
a vezeteket.




Lampas | 1023    2011-09-10 10:53:00 [129]

Itt jol latszik a megvezetes:




Lampas | 1023    2011-09-10 10:52:00 [128]

Volt egy kis birkozas a mazsakkal...
Helyere kerult a mozgo asztal.




Lampas | 1023    2011-09-09 10:54:00 [127]

Megigertem magamnak, hogy meg ebben az evben
mukodni fog a gepezet... Gondolom, ideje hozzakezdeni
a haromhonapos kihagyas utan!

Hat, ki kellett asni a tortenelmileg koregyult
es lerakodott kacatok es mocsok alol!

Majusban ott hagytam abba, hogy helyrefeszegettem a memunkalo fejet es feltettem ra a vegallas kapcsolokat.






Lampas | 1023    2011-05-22 06:47:00 [126]

Mot klicsit pihentettem a projektet;
Atepitik a kornyezetet, mozdulni is alig van helyem,
de hamarosan folytatom.



Előzmény: Szalai György, 2011-05-21 13:46:00 [125]


Szalai György | 6257    2011-05-21 13:46:00 [125]

Hogyan? Tovább!


ANTAL GÁBOR | 3197    2011-03-30 20:16:00 [124]

A leveleződre küldtem egy levelet

Előzmény: Lampas, 2011-03-30 09:18:00 [120]


vbodi | 6733    2011-03-30 19:30:00 [123]

Klasszul megoldottad!

Előzmény: Lampas, 2011-03-30 09:18:00 [120]


svejk | 24692    2011-03-30 17:33:00 [122]

Örülök neki hogy Te is sikerrel jártál.

(tudom nem volt más választásod, de a kondik soros kapcsolása nem az igazi mert a belső ellenállásuk összeadóik ezzel csökken az impulzusáram, de Te ezt a feszültséggel kompenzáltad)

Előzmény: Lampas, 2011-03-30 09:18:00 [120]


Szalai György | 6257    2011-03-30 17:26:00 [121]

Az érfogók azok teszik a dolgukat. Megfelelő műtéti körülményeket teremtettél.

Előzmény: Lampas, 2011-03-30 09:18:00 [120]


Lampas | 1023    2011-03-30 09:18:00 [120]

Megtartottam a delejezesi szeanszot!

Eloszor azonositanom kellett a magnesezo tekercsek kivezeteseit.
Lassan jaro motornal eloszor 10A-rel probaltam egy
kissebb akkurol, semmi valtozas nem volt erzekelheto a jarasban.
Ki iktattam a soros ellenallast, direkt az akkuval...szinten semmi.
Autoakkut szerkesztettem be, korlatozo ellenallas nelkul,
na ez mar szepen erzekelheto csokkenet okozott a fordulatszamban.
Biztos volt 100A, eleg durvan melegedtek a csipeszek.



Sorbakotottem a ket magnesezo tekercset,
kiszedtem a kefeket, majd
ratettem az alabbi osszeallitast:




Allithato autotrafo,
levalaszto trafo,
egyutas egyengetes,
soros izzo,
50000mikro/120V kondenzator,
200A-es tirisztor, meg a gyujtokore.



100V-on probaltam eloszor, kefek visszarak,
Ujra probal az akkuval...jobb lett, de meg kicsit csokkent a fordulatszam.

Az prima kinai 10000mikro/125V-os kondin
egyszeruen nem tudtam szazegynehany V fole emelni a feszejt, akkora uresaram kezdett folyni
, hogy a soros 200W-os izzo kigylladt.

Minden kondimat osszeszedtem, sorosan kotottem,
igy sikerult feltuningolni 215V-ra.



Ujra kiprobaltam - Hurra
Mar nem tudtam csokkenteni a fordulatszamot a magnesezo tekercsek gerjesztesevel.

A motor uresjarati arama a felere esett vissza.
Elozoleg 30V-rol 560mA, most csak 250mA.




Lampas | 1023    2011-03-20 13:28:00 [119]

Csotrombitat akartam irni

Előzmény: Lampas, 2011-03-20 13:26:00 [118]


Lampas | 1023    2011-03-20 13:26:00 [118]

Az tipikusan "csotrobita" kialakitasara van,
2-16mm csovet 8 pontban fogja, a lemezek kozott,
Hideg cso illesztesekre hasznaljak, hollander ala.
A felso edzett kup, finom menettel elotolva tagitja a csovet

Előzmény: Szalai György, 2011-03-20 13:16:00 [117]


Szalai György | 6257    2011-03-20 13:16:00 [117]

A Tagitas2.jpg képen látható csőmegfogó szerszám, az micsoda? Nem láttam még ilyet.
Lamellákból áll?

Előzmény: Lampas, 2011-03-20 12:31:00 [116]


Lampas | 1023    2011-03-20 12:31:00 [116]

Amig a ragacs kotott, elharitottam egy dugulast
a kenorendszerben:



Az ellapitott darabot kivagtam majd egy kidobott hutoszekrenybol
ujrahasznositott darabbal potoltam:



Tagitas;



Nem volt eleg;



Majd a forrasztas, mar gyerekjatek...





Ilyen lett, nem tul esztetikus, de mukodik:



Lampas | 1023    2011-03-20 12:15:00 [115]

Ez a T nutos asztal alulrol fenykepezve. (megegyszer)


Lampas | 1023    2011-03-20 12:14:00 [114]

A ragasztast elkovettem a masik (X) vezeteken is.

Ez a T nutos asztal alulrol fenykepezve.
A felso elen latszik egy elsullyesztett zsirzo szem,
ami a golyosorso keneset hivatott biztositani.

Itt jol latszik a kis gumigyuru, ami felfekszik az asztal aljara,
tomitve a keno csatornat.



Igy nez ki a munka asztal, merete 400X 220mm.
A gep az egeszet be tudja jarni meg kicsit tul is megy rajta.




Lampas | 1023    2011-03-20 12:04:00 [113]

Mar mutattam a Mechanikai ötletek #9147-ben,
Az X Y asztal muanyag betetes csuszkakon mozog.




A szetszedeskor a ragaszott csuszofeluletek levaltak, a regi ragacs megadta magat.

Sokat gondolkodtam, mivel ragasszam vissza, vegul a
"Bison Power adhesiv"- re esett a valasztasom, mivel ez egy
poliureatan alapu ketkomponenses ragaszto;
az igeretek szerint ide valo.

Jol nekikeszulodtem:
A zsirtalanitast eloszor nitro higitoval, majd
izopropil alkohollal vegeztem.



A ragasztoreteget szivacshengerrel vittem fel, hogy minel egyenletesebb legyen.
Kb. haromszor annyi ragasztot kellett kevernem, mint a
szukseges, mert a szivacshenger vastagon benyelte.



Majd osszepreseltem a vezetekkel.



Masnapra igy nez ki:




svejk | 24692    2011-03-19 20:59:00 [112]

Nálam azért olcsóbban is kapható, igaz csak ESM4045DV

Előzmény: Varsányi Péter, 2011-03-19 19:20:00 [111]


Varsányi Péter | 11561    2011-03-19 19:20:00 [111]

Azt hitem valami örült nagy FET-ek a végfokban... de nem annyira...csak tranyók... 50A-nál többet nem is adhatott a motornak... valószínűleg...
ESM2030DV Adatlap (PDF) --- NPN DARLINGTON POWER MODULE :::: De azért jó drága kis darlington (~80USD/db)... ha elszállna....


Bencze András | 476    2011-03-19 10:30:00 [110]

2x400V emlékeim szerint kb. 30 000 mikro.

Előzmény: Szalai György, 2011-03-19 06:20:00 [107]


Lampas | 1023    2011-03-19 10:15:00 [109]

Koszonom a felajanlast, ha nem boldogulok amator eszkozokkel, megkereslek.

Előzmény: Bencze András, 2011-03-18 21:49:00 [106]


Lampas | 1023    2011-03-19 07:28:00 [108]

Ha mar szoesett a vezerlesrol, megmutatom, ami latszik:

Igy nez ki a vezelo egyik csatornaja:



Es ezek a vegtranzisztorai:



Ezek nagyon jo tranzisztorok \, a maguk idejen verhetetlenek voltak.
Nem hinnem azonban, hogy a maga 3mikrosec-os "Storige time"-javal tul magas pvm frekvenciat ertek el.

Tanulsagos lehet a nyak kikepzese a tranyo korul:



Na meg a tespontok kialakitasa:



A hid es meghajtasa BD244-el:



Itt meg a cserelheto kompenzalo tagok:



A kimeneten aramtrafo figyel:




Szalai György | 6257    2011-03-19 06:20:00 [107]

Érdekelne, hogy mekkora feszültségű és kapacitású kondenzátorcsomaggal dolgozik. Bele tudnál nézni?

Előzmény: Bencze András, 2011-03-18 21:49:00 [106]


Bencze András | 476    2011-03-18 21:49:00 [106]

Ha el tudod juttatni hozzám fel tudom mágnesezni, van 550V 20kA mágnesezőnk.


sneci | 1763    2011-03-18 21:37:00 [105]

Min. 35kHz-es pwm kell a pici induktivitás miatt, ezért nem jó választás az A300. Egy nagyobb testvérével játszottam, szenzációs egy motor.

Előzmény: Varsányi Péter, 2011-03-18 17:44:00 [103]


Szalai György | 6257    2011-03-18 18:33:00 [104]

Pedig, ha kell a nagy indító nyomaték, akkor kell a nagy csúcsáram is. Éppen ez az egyik előnye, (A leg egyenletesebb, sima járás mellett.) hogy a csúcsáram a folyamatosnak akár a tízszerese is lehet. A minimális induktivitás miatt nincsen kefeszikrázás, ezért a kefe addig tart, amíg a csapágyak. A vasveszteség nélküli forgórész tekercsben ezred másodpercek alatt épül fel az elektromágneses tér, ezért bekapcsoláskor szinte rögtön van indító nyomaték. (Akár már 60fok elfordulás alatt elérheti a teljes szögsebességet.)
Szerintem nagy kincs egy ilyen motor, de az biztos, hogy csak erre való vezérlő képes kihozni belőle az állatot.
Mert ha az encoder jel feldolgozása a forgórész gyorsulását nem képes követni, és ezért a mozgásvezérlő program sokkal lassabb emelkedésű rámpákat szab meg, akkor elvesznek a vasmentesség előnyei és ugyanolyan jó lehet egy AC servo is.

Előzmény: Varsányi Péter, 2011-03-18 17:44:00 [103]


Varsányi Péter | 11561    2011-03-18 17:44:00 [103]

Ezzel a tárcsamotorral még sok bosszúságot okozhatsz magadnak Már a visszaállítása (mágnesezés) és új vezérlővel meghajtása... sok-sok amper (csúcsban)...50A?
Talán egy modifikált A300-as... Láthatóan nem vékony drótból tekerték a motor tekercset és nem is sok menetszámmal...
Ha a gyári vezérlője ok. és step/dir (avagy előke)... és a motor vissza mágnesezés is tökéletes lesz akkor nem rontasz...olyan lesz mint újkorában...

Előzmény: Lampas, 2011-03-18 09:17:00 [97]


Lampas | 1023    2011-03-18 10:52:00 [102]

A vezerlest at kell alakitani sajna.

Előzmény: svejk, 2011-03-18 10:14:00 [100]


keri | 10569    2011-03-18 10:37:00 [101]

Meg a ferihegyi radarban a klisztron meghajtására.
Pár év múlva selejtezik a radart, akkor elhozom a tiráton szekrényt, ki tudja mikor kell paksot újramágnesezni

Előzmény: Antal Sándor, 2011-03-18 09:20:00 [98]

svejk | 24692    2011-03-18 10:14:00 [100]

De hiszen a tachokat már "leszerelted" !??

Előzmény: Lampas, 2011-03-18 09:17:00 [97]


svejk | 24692    2011-03-18 10:14:00 [99]

Lehet..
Egyszer mondták a nevét, de abban a pillanatban el is felejtettem

Előzmény: Antal Sándor, 2011-03-18 09:20:00 [98]


Antal Sándor | 305    2011-03-18 09:20:00 [98]

Talán Erregondoltál?
Ha jól tudom a réz-bromid lézerekben használtak ilyeneket nagyfesz kapcsolgatásra

Előzmény: svejk, 2011-03-18 08:25:00 [88]


Lampas | 1023    2011-03-18 09:17:00 [97]

Eloszor szeretnem visszaalitani eredeti felallasban, utana lehet rongalni.

Előzmény: Varsányi Péter, 2011-03-18 09:06:00 [96]


Varsányi Péter | 11561    2011-03-18 09:06:00 [96]

... ez a Mavilor jóval nagyobb motor mint a Videoton... Lehet, hogy nagyobb áramok kellenek a visszamágnesezéshez...
Egyébként a meghajtása sem lesz majd egyszerű feladat... szükség van itt erre? Kis inerciára?
Kis (gyorsítási) kompromisszummal talán egyszerűbb egy hagyományos DC szervó mocira lecserélni... talán még kompromisszum sem kell mert azokat a bazi nagy indító áramokat amit szeretne ez a motor... lehet, hogy "házi" vezérlővel nem is lehet...
Vagy ha szükséges AC szervó... annak olyan kicsi vagy kisebb a motor inerciája mint a tárcsamotoroknak... ezért is mentek ki a divatból... mert jöttek az AC-k...

Előzmény: svejk, 2011-03-18 08:54:00 [92]


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 3  
1  2   3     Következő ►  Utolsó ►|