HobbyCNC fórum
  v0.9.3.9

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Fémöntés házilag

Fémöntés házilag - Kérdések-Válaszok


Időrend:
Oldal 1 / 106 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

J-Steel | 983    2018-05-15 22:55:47 [5328]

Én Ón-Ólom ötvözetet szoktam megfolyatni NYÁK lemezen 250-300 Celsiuson. (forrasztani szoktam) Fémöntéssel kapcsolatban csak elméletben érdeklődöm és szívesen nézek ezzel kapcsolatos videókat. Valószínűleg ha nekikezdenék a dolognak, a szomszédok kihívnák a tűzoltókat, mert társasházban lakom. A felszerelés sem olcsó, a kísérletezésre pedig sajnos nincs keretem.

Előzmény: Panzer, 2018-05-15 22:09:47 [5327]


Panzer | 2    2018-05-15 22:09:47 [5327]

Köszönöm J-Steel! Esetleg te kísérleteztél már ezzel a kerámiaiszapos megoldással ?

Előzmény: J-Steel, 2018-05-15 22:03:06 [5326]


J-Steel | 983    2018-05-15 22:03:06 [5326]

Szobahőmérsékleten folyadék. Itt literben mérik és adják: E-Bay DE

Előzmény: J-Steel, 2018-05-15 21:57:52 [5325]


J-Steel | 983    2018-05-15 21:57:52 [5325]

Annak az anyagnak a teljes neve tetraetil-ortoszilikát. Németül gyakran Tetraethoxysilan angolul tetraethoxysilane nemzetközileg rövídítve TEOS. Ebay-en biztosan fellelhető.

Előzmény: Panzer, 2018-05-15 13:37:55 [5324]


Panzer | 2    2018-05-15 13:37:55 [5324]

Tiszteletem mindenkiken, szervusztok! Pár napja olvasgatom eme témában a beszélgetést még nem értem teljesen a végére, de olvastam, hogy taglaltátok a precíziós öntésnél használt ún. "kerámia iszap" receptjét. Amit én is megtaláltam már több helyen is. Egy kérdésem lenne, hogy az iszap egyik fő alkotója egy bizonyos Etilszilikát nevezetű anyag hol szerezhető be? Bújtam már a netet a témában, egyetlen helyet találtam mindössze ahol említi egy cég, nekik írtam de nemigazán válaszolnak. Van esetleg ötletetek, hogy hol lehetne rábukkanni ? (vagy ha valaki tud erre az anyagra egy másik helyettesítő megoldást az iszapkészítéshez) A segítséget előre is köszönöm!

Virbo | 342    2018-04-14 23:22:55 [5323]

Segítsetek legyetek szívesek. K típusú hőérzékelőt szeretnék csinálni, kipufogógáz hőmérséklet méréshez. A kereskedelemben kapható ide készült szondák vagy túl nagyok, vagy hamar tönkremennek, vagy arany árban vannak (és tönkre is mennek). A mérőfej elkészítéséhez keresnék hőálló ragasztót ami tartósan bír 7-800 fokot és kikeményedve lehetőleg a rezgésektől nem porlik el. A gyári drága szondában pl fehér színű porcelánszerű valami van egy vékonyfalú csőben, ez tartja a két fémszálat. Amiket próbáltam és nem váltak be: vízüveg, kandalló tömítő izék, kipufogótömítő izék, Thermic 1100 ragasztó. Ezek ahogy elkezdett elszíneződni a próbadarab fémlemezem szépen leváltak a felületről. Arra gondoltam hogy égetőkemencék, vagy fűtőbetétek építésénél valaki hátha használt ilyen fehéres porcelánszerű kencét ami jó lehetne.


Ati | 491    2018-02-24 11:49:59 [5322]

Most hogy végre sikerült normálisat öntenem, kellene csinálnom egy rendes olvasztó kemencét, a 25 literes grafittégelyemnek. A perlithez fehércementet szoktak keverni? Milyen arányba? kell bele még valami?


ebalint | 1097    2018-02-24 10:03:41 [5321]

Szép lett!

Előzmény: Ati, 2018-02-22 21:48:20 [5301]


elektron | 14206    2018-02-23 21:20:53 [5320]

Kösz csak azért kérdeztem, hogy látszik azért hogy valami fémekhez lehet némi közöd, jó ez az öntésed

Előzmény: Ati, 2018-02-23 19:18:18 [5319]


Ati | 491    2018-02-23 19:18:18 [5319]

Lakatos, Esztergályos,CNC gépkezelő,( soha nem dolgoztam Ípari gépen)és mahinátor. Az a baj hogy minden érdekel. 7 éve akarok egy rendes cnc-t csinálni magamnak, csináltam is már 7-8 db-ot de mindíg csak pár napig van meg.

Előzmény: elektron, 2018-02-23 18:25:19 [5318]


elektron | 14206    2018-02-23 18:25:19 [5318]

Egyébként mi a szakmád vagy mihez értesz legjobban, ha meg lehet kérdezni ?

Előzmény: Ati, 2018-02-23 18:15:05 [5315]


Ati | 491    2018-02-23 18:19:36 [5317]

Valami hasonlóra gondoltam, de nem csak asztal lesz, ez lesz a váz is, az oldalain lesznek a sínek. Csak csíkokat akarok bele önteni a többit kimarom,

Előzmény: kaqkk007, 2018-02-23 17:02:41 [5314]


svejk | 26171    2018-02-23 18:16:09 [5316]

már csak 48

Előzmény: Ati, 2018-02-23 18:15:05 [5315]


Ati | 491    2018-02-23 18:15:05 [5315]

Ugy néz ki ráéreztem, a másik oldal elsőre szinte tökéletes lett, semmi beszívódás nincs rajta, igy elsőre zárványt se látok.   


kaqkk007 | 1041    2018-02-23 17:02:41 [5314]

Lehet hogy akkor jársz legjobban ha öntesz egy "sík" lapot, azt felszereled ideiglenesen "asztalnak" majd síkbamarod ,megfordítod újból síkbamarod és ezután marod bele a nútokat.

Előzmény: Ati, 2018-02-23 09:03:03 [5307]

elektron | 14206    2018-02-23 16:00:58 [5313]

Igen én is pont ilyenre vágyok.

Előzmény: Ati, 2018-02-22 23:41:29 [5303]


svejk | 26171    2018-02-23 15:22:27 [5312]

Akkor húzzál bele!

Előzmény: Ati, 2018-02-23 15:18:59 [5311]


Ati | 491    2018-02-23 15:18:59 [5311]

Majd ha lesz 50 sikeres öntésem.

Előzmény: svejk, 2018-02-23 15:09:40 [5310]


svejk | 26171    2018-02-23 15:09:40 [5310]

Megrendelésket mikortól fogadsz?

Előzmény: Ati, 2018-02-23 14:09:36 [5309]


Ati | 491    2018-02-23 14:09:36 [5309]

Ma szereztem be nyersanyagot, van közötte pár nagy teherautó dugattyú is.

Előzmény: jani300, 2018-02-23 11:03:47 [5308]


jani300 | 6660    2018-02-23 11:03:47 [5308]

Nagyon régen próbálkoztam én is egyszerű , festékes dobozba (átmérő 160) öntéssel . Ékszíjtárcsa anyagnak . A legjobban bevált nyersanyag a robbanómotor dugattyúk . Szépen forgácsolható is .

Előzmény: Ati, 2018-02-23 08:36:41 [5306]


Ati | 491    2018-02-23 09:03:03 [5307]

Ja szerintem is megérte, főként azért mert vannak még terveim. pl: 600x400x40mm T-hornyos aztal öntése.Erre lehet hogy rámegy az életem.

Előzmény: Kopirnyák, 2018-02-23 08:10:52 [5304]


Ati | 491    2018-02-23 08:36:41 [5306]

Szia! Vegyes, van benne kb 50% öntvény,meg minden féle ötvözött Mg, Si, hulladélok, amik leestek forgácsolásnál.

Előzmény: alubronz_2, 2018-02-23 08:16:21 [5305]


alubronz_2 | 4    2018-02-23 08:16:21 [5305]

Szia! Örülök, hogy sikerült. Milyen anyagból van? Eddig nem derült ki.

Előzmény: Ati, 2018-02-22 21:48:20 [5301]


Kopirnyák | 1405    2018-02-23 08:10:52 [5304]

Nagyon ügyes munka, szerintem megérte az 1 hét tanulást.

Előzmény: Ati, 2018-02-22 21:48:20 [5301]


Ati | 491    2018-02-22 23:41:29 [5303]

Remélem látszik rajta hogy ez egy CNC híd konzolja. 320x 190x32mm, 130mm fog elférni alatta.

Előzmény: elektron, 2018-02-22 22:37:20 [5302]


elektron | 14206    2018-02-22 22:37:20 [5302]

Ez tetszik, mekkora ez az egész ?

Előzmény: Ati, 2018-02-22 21:48:20 [5301]


Ati | 491    2018-02-22 21:48:20 [5301]

Na 90% siker, a besszivódás kevesebb min 1mm, felsíkoltam az elejét, van néhány zárvány a horpadásnál, máshol semmi. 1 csonkot használtam, 40m átmérő az 5 szellözőt meghagytam, háromszor rátöltöttem még kb 1-1.5prec alatt azután egy vermikulit lappal lefedtem a nyílást. Talán ha 50 miliméterre növelem az átmérőt teljesen jó lesz. Remélem a másik oldalhoz nem kell 1 hét, és egy gázpalack! Ha ezt így felhasználom nem fog elvetemedni? Kell valami hőkezelés neki? Köszi a segítséget mindenkinek!     


elektron | 14206    2018-02-22 17:21:17 [5300]

Nem egyszerű szakma ez, az tuti, hogy én még hasonlót se tudnék önteni. (Legalábbis jelenleg.)

Előzmény: Rabb Ferenc, 2018-02-22 14:47:52 [5297]


alubronz_2 | 4    2018-02-22 15:56:27 [5299]

Ez meg egy fél tankönyv... vasöntvény, de az most mindegy. https://www.youtube.com/watch?v=cI_278AZToQ

Előzmény: alubronz_2, 2018-02-22 15:15:08 [5298]

alubronz_2 | 4    2018-02-22 15:15:08 [5298]

Jó lesz ez, le is írtad a megoldást az egyik hibára: "olyan mintha a csonk szívná vissza az anyagot" Ez nem olyan, ez nagy eséllyel az... Ne add fel, elő a fűrésszel, utána egy üveg rozé mellett pakold ki szép sorban a portékát az asztalra, gondold át, melyik darabot hogy csináltad, olvasd el újra amit nemrég írtam, aznap lehet a megoldással, ötletekkel fogsz álmodni

Előzmény: Ati, 2018-02-22 14:08:33 [5295]


Rabb Ferenc | 3098    2018-02-22 14:47:52 [5297]

Próbálkozz új alapanyaggal. Lehet, hogy a sok újraolvasztás miatt elszennyeződött és összetételében megváltozott anyag okozza a folyamatos minőségromlást. Lehetőleg olyan anyagot használj ami már szűzlány korában is öntvény volt és nem húzott sajtolt vagy kovácsolt anyag. Azok más ötvözetek. Esetleg tegyél bele max 1-2% rezet. De hát nem is tudom mit pofázok itt én, mikor úgy tűnik, hogy ismét van egy profi öntőnk.

Előzmény: Ati, 2018-02-22 13:55:21 [5294]


Ati | 491    2018-02-22 14:45:45 [5296]

lehet hogy nagyon hamar bontom szét a homokmintát? kb 10 percet szoktam várni.


Ati | 491    2018-02-22 14:08:33 [5295]

itt jobban látszik hogy mekkora a ktaszrófa.   

Előzmény: Ati, 2018-02-22 13:55:21 [5294]


Ati | 491    2018-02-22 13:55:21 [5294]

Szia! Kezd elfogyni a türelmem 1 hete küzdök, egyre rosszabbakat csinálok. Szinte csak a betöltő nyílásnál szívodik be, próbáltam vastagabb csonkot rakni, még rosszab let, olyan mintha a csonk szívná vissza az anyagot. Amikor 3 csonk volt 3 helyen horpadt be,de mindíg a betöltönél a Rosszab. Már melegítettem is az sem használt. Megnöveltem a csonk és az öntvény közötti csatornát, szintén rossz lett. Már nem tudom mivel próbálkozzak.       

Előzmény: alubronz_2, 2018-02-22 12:54:39 [5292]


svejk | 26171    2018-02-22 13:18:57 [5293]

Kitűnő belépő!

Előzmény: alubronz_2, 2018-02-22 12:54:39 [5292]


alubronz_2 | 4    2018-02-22 12:54:39 [5292]

Szia! Legfontosabb: a hibás darabokat ne olvaszd vissza, amíg nem sikerült tökéletesen a darab. Tanulni csak azokból lehet. Vágd őket szét, keressed a hibákat a belsejében is, ott is fogsz lukat találni, ahol nem vártad, szeletelj és figyelj, mint a CT. Az szerintem nem repedés, hanem hidegfolyás. Idő előtt megdermedt (nem érkezett kifolyni) és/vagy olvadékfrontok találkoztak, alumínium-oxid nem a barátunk, 2 ilyen felület találkozik, azon a helyen leginkább megette a fene. A zárványoknak több oka is lehet. Fémolvadék nem volt tiszta (salak, szemét stb), és/vagy rossz alapanyag. Ha porózus, gömb alakhoz közelítő buborékok, akkor gázos volt az olvadék, nem volt gáztalanítva, és/vagy nem jó alapanyag, szennyezett. Ha szabálytalan alakú üregek, szivacsos jelleg, kis összefüggő repedések vannak benne, -ezek persze lehetnek brutál nagyok is ha végtelenül trehány a dolgozó-, akkor ott nem volt elegendő táplálás (zsugorodási üreg stb), de lehet akár pocsék alapanyag is az oka, és ezek akár egyszerre stb. A felszúrások egész jó helyen vannak, oda rakhatod is a tápfejeket, nyitva. Tápfejeket mindig a legutoljára dermedő/szilárduló részre rakjad. Legnagyobb keresztmetszet/legmelegebb stb. Tápfej szilárduljon/hűljön ki utoljára. Hogy ez így is legyen, nagyobb keresztmetszetűnek kell lennie a kitáplálandó rész keresztmetszeténél. Túltáplálni nem nagyon lehet, ne sajnáld, úgyis korlátozza a formaszekrény mérete. Ha megnézed, a horpadások helye már mutatja is, hova kell tápfejeket rakni. Ha öntés után marad a tégelyedben olvadt fém, figyeld a tápfejek tetejét, elkezd majd horpadni, ha jól csináltál mindent. Hordjál rájuk fémet, mikor elkezdenek horpadni, és persze még nem kopogósak (akkor elkéstél), akár többször is. Hogy mindig legyen hely elegendő fémet ráhordani, nem is kell öntésnél teljes magasságig (a tápfejeket) felöntened, majd ráhordod a többit. Tápfej nagyjából tölcsér alakú, rövid nyakkal. Ha nem tudsz ráhordani, melegen kell tartani, szigetelni, égő faszenet akármit rátenni, vagy ahogy valaki írta, lánggal melegen tartani. Olyan is van, hogy nem csak táplálni kell, hanem muszáj hűteni hűtővassal stb stb. de ez most ne zavarjon be, itt nem fog kelleni. Beömlő után salakfogót szokás rakni, ha jól csinálod, megfogja az öntőkanaladban/öntőüstben maradt szemetet/salakot/habot, hogy ne az öntvénybe kerüljön. Salak mindig könnyebb, mint a fémed, lehet őt terelgetni pl. felfele... Salakfogóról a rávágást, abból meg csak annyit, amennyit muszáj. A cél, hogy a fém az öntvényedbe minél gyorsabban bejusson, és kitöltse faszán az öntvényüreget (csak eztán kezdjen szilárdulni), és minél kevesebbet kelljen hűlnie a megszilárduláshoz (ne legyen túlhevítve, az hozza a többi bajt). De, lehetőleg ne legyen turbulens áramlás, hullámzás, ne szoruljon be levegő, egyenletesen legyen öntve, ne sodorja el a homokformát, ne robbanjon be, minél nyugodtabban töltse ki a formát. Röviden legyen minden fasza Az alapanyag egyébként mi, tudjuk ezt? Ha szennyezett, az vicces dolgokat tud művelni. Homokba öntéshez általában 9-10 tömeg%-os alut szoktak használni, azaz 9-10 % Si, Fe minél kevesebb, ez fontos, Mg 0,5 körül ha hőkezelni fogod, az ötvözetboltban ez a AlSi10Mg. Ha gyorsan olvasztasz és csak a szükséges mértékben hevíted túl a fémet, annál kevesebb pénzért vett vackot kell pl. gáztalanításra használni. Tipp, öntés előtt locsolj ki valami acél/vas akármi asztalkára, bármire (száraz, tiszta legyen) egy plecsnit, és figyeld ahogy hűl... ha apró pici pöttyök jönnek ki a tetején, na az az oldott gáz, ami menekül kifele. Minél kevesebb bubi, annál jobb. Ha semmit nem horpad, vagy esetleg meg is dagad, akkor kuka, lehet nyomni bele a kezelőanyagokat, gáztalanítást stb., vagy lehet újrakezdeni. De ha csak gázos lett, hagyd hűlni, pihenni, amíg elkezd "kásásodni", ki fogja nyomni magából a gázt. Egyre vigyázz, ne dermedjen a cuccba amiben olvasztod, mert amikor újraolvasztod, szét is nyomhatja a tégelyedet. Na ez persze nem minden, meg biztos kimaradtak dolgok. Én is tanulom minden nap, de remélem van benne okosság is a hülyeség mellett ami a sikerélményhez közelebb hoz, úgyhogy sok sikert

Előzmény: Ati, 2018-02-19 18:51:58 [5276]


Rabb Ferenc | 3098    2018-02-22 08:38:20 [5291]

A több beömlő szerintem nem jó ötlet. Az egymással szemben áramló ömledékek találkozásakor csúnya "összecsapás nyomok" és zárványok keletkezhetnek. Azon kívül, hogy ronda esetleg egy későbbi repedés előidézője is lehet. Mint azt már lentebb írtam, a megoldás a kritikus keresztmetszeteknél elhelyezett tápfejek lehetnek. Ezeket aztán lehet gázlánggal után melegíteni vagy száraz homokkal lefedni a gyors hűlést elkerülendő.

Előzmény: bankimajki, 2018-02-21 21:31:47 [5290]


bankimajki | 738    2018-02-21 21:31:47 [5290]

Nekem még egy ötletem lenne a repedésre. Nem lehet hogy a tápcsatornát nyitvahagyod felülről, ami miatt azon a részen gyorsan szökik a hő és hamarabb lehűl. Emiatt a később szilárduló részeknél nagy mechanikai feszültség alakul ki ehhez képest. Én megpróbálnék valami olyat hogy több öntőnyílás alulról és felülről is becsatlakozik a tárgyba. Öntés után lezárrnám valamivel a felülről becsatlakozó részt hogy ne tudjon olyan hamar visszahűlni. Ami alulról csatlakozik onnan is tud még anyagot beszívni a zsugorodáshoz, plusz a felsőből is.

Előzmény: Ati, 2018-02-19 18:51:58 [5276]


Ati | 491    2018-02-20 13:32:37 [5289]

Szia! Tényleg én is láttam!

Előzmény: pixel66, 2018-02-20 09:30:17 [5287]


farkastibor | 225    2018-02-20 11:53:10 [5288]

Nem , az a minta amiről lett másolva -----viaszra ,, viaszvesztéses öntéshez .

Előzmény: Kopirnyák, 2018-02-19 23:44:04 [5285]


pixel66 | 213    2018-02-20 09:30:17 [5287]

Szia! Nem tudom,hogy öntesz. Volt szerencsém Berényi József öntését látni,Ő öntés után a tápcsatornát még perzselővel tovább melegítette ,hogy tudjon onnan anyagot beszívni hűlés után. Többször is rámelegített,hogy ne szilárduljon meg a tölcsér .

Előzmény: Ati, 2018-02-20 08:36:40 [5286]


Ati | 491    2018-02-20 08:36:40 [5286]

jut eszembe. Ezeket az öntött alkatrészeket nem kellene feszültségmentesíteni? hogyan?


Kopirnyák | 1405    2018-02-19 23:44:04 [5285]

A nemesacélt ilyen szépen lehet önteni? A jobb oldali képet is te csináltad?

Előzmény: farkastibor, 2018-02-19 22:39:53 [5283]


farkastibor | 225    2018-02-19 23:08:32 [5284]

CNC-vel megmunkálható viasz előállítása olcsón ,,viaszvesztéses öntéshez,, [yt]e1tU4tLypBU[/yt]

farkastibor | 225    2018-02-19 22:39:53 [5283]

A ,,click2cast,, nagyon egyszerű kb 1Óra kellett hogy megtanuljam (Youtube) megmutatja a kritikus pontokat ( zsugorodás , turbulencia stb), alumíniummal még nem annyira költséges de nemesfémmel ...     

Előzmény: Ati, 2018-02-19 21:49:17 [5282]


Ati | 491    2018-02-19 21:49:17 [5282]

Ennyire nem szeretném túlbonyolítani, mire megtanulnám a progi használatát, már nem lenne aktuális az öntés

Előzmény: farkastibor, 2018-02-19 21:15:36 [5280]


Ati | 491    2018-02-19 21:43:14 [5281]

Ok köszi. Honap megpróbálom ismét, ralok rá nagyobb és több tápfejet.

Előzmény: Rabb Ferenc, 2018-02-19 21:14:33 [5279]


farkastibor | 225    2018-02-19 21:15:36 [5280]

néha egy Progi csodákat művel [yt]nYG7GjCxzfU[/yt] [yt]m9PK7Ax4YhM[/yt] Ezüst öntésem     

Előzmény: Ati, 2018-02-19 18:51:58 [5276]


Rabb Ferenc | 3098    2018-02-19 21:14:33 [5279]

Mindkét öntésednél ugyanott vannak a beszívódások. Ott, ahol a borda keresztmetszete az átlagoshoz képest több mint duplájára növekszik. Itt a nagyobb anyagmennyiség többet zsugorodik és nincs utánpótlása. Próbáld meg egyenletes vastagságúra alakítani a bordákat. Ha ez konstrukciós okból nem lehetséges akkor ezeken a helyeken alakíts kis formában tápfejeket. Ezek majd pótolják a beszívódó anyagot

Előzmény: Ati, 2018-02-19 18:56:08 [5278]


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 106 Ugrás ide:
1  2   3   4   5     Következő ►  Utolsó ►|