HobbyCNC fórum
  v0.9 alpha

Fórum betekintő Fórum címe: http://forum.hobbycnc.hu



Épül a gépem ::: Tomktom gépe

*****


Időrend:
Oldal 1 / 2  
1  2     Következő ►  Utolsó ►|

Fórum főoldal  |  A lap aljára

Tibor45 | 4923    2013-08-22 12:31:00 [78]

Pontosan épp ezért kell leszögezni:
1. adott a hajtás motorral X dinamikai képességgel
2. erre hangolunk csicsa vagy kevésbé csicsa hajtáselektronikát, úgy X-ből a legtöbbet kihozzuk.

Előzmény: sneci, 2013-08-22 12:05:00 [77]


sneci | 1763    2013-08-22 12:05:00 [77]

Megint elbeszélünk egymás mellet, de nem baj.
Nem a főnöki szerepről van szó, hanem egy adott motor pályakövető vezérlésről...

Előzmény: Tibor45, 2013-08-22 08:59:00 [71]


kalaci | 418    2013-08-22 12:02:00 [76]

Tibor45-nek válaszoltam.


kalaci | 418    2013-08-22 12:01:00 [75]

Jól van.


Tibor45 | 4923    2013-08-22 11:30:00 [74]

Ez így van. Egy hajtás eredő gyorsulása igen sok változós bonyolult dolog, ami egy csomó vasba öntött hajtástechnikai paraméter egy adott konstrukciónál.
Könnyen belátható, hogy ha egy adott motor pl. 10 A maximum hatására 10 N/kg gyorsító erőt tud leadni, míg egy másik hajtás 100 N/kg-ot akkor nincs mese, az erősebb motor nagyobb dinamikát ad. Azt hogy ezt ki tudom-e belőle hozni minél stabilabban, lengésmentesebben, minél kisebb időállandóval, na ott jönnek a PID és egyéb átviteli hajtástechnikai, szabályzáselméleti függvények hatásai, de ezek másodlagosak már a motor és mechamikai rendszer után, hiába a vezérlőelektronika tűnik a "főnöknek".

Előzmény: kalaci, 2013-08-22 09:38:00 [72]

kalaci | 418    2013-08-22 09:38:00 [73]

Júl=Jól


kalaci | 418    2013-08-22 09:38:00 [72]

Júl értem, Tibor45, azt mondod, hogy ha a motor teljesítménye elégtelen az adott idő alatt elvégzendő munkához, akkor bármilyen jól megépített vezérlővel sem lehet teljesíteni a feladatot?


Tibor45 | 4923    2013-08-22 08:59:00 [71]

Hát persze, de sajnos előbb van motor ő az Úr, az ő képességei adnak teret. A vezérlő ebből tud gazdálkodni. Így aztán a motor erő vagy nyomaték állandója a döntő. Ha egyszer mint Tomktom motorjánál is csak 50 N erő keletkezik a maximális motoráramnál, akkor ez van, nincs mese. Ez egy világos logikai láncolat. A hibajel alapján persze hogy lehetnek különböző átviteli függvénnyel jellemzett jobb vagy rosszabb matematikai kezelő megoldások, de sajnos az áramlimit az áramlimit. És mint Svejk is írta áramból lesz nyomaték a motor adatai alapján. Ez van, ezt kell szeretni.

Előzmény: sneci, 2013-08-22 08:37:00 [70]


sneci | 1763    2013-08-22 08:37:00 [70]

Hát most nagyon nem értek veled egyet
Ez nem csicsavilág, hanem tiszta matek. Lehet nekünk a legjobb motorunk, azt is a hibajel hajtja. Mivel nem lehet végtelen a körerősítés, ezért mozgás esetén mindig van hibajel. Az előrecsatolások ezt a hibajelet csökkentik, vagy jó esetben teszik nullával egyelővé...

Előzmény: Tibor45, 2013-08-22 08:13:00 [69]


Tibor45 | 4923    2013-08-22 08:13:00 [69]

A gyorsuláshoz elsősorban tömegegységre eső erő kell. Ez megint nem az a műfaj, ahol az elektronika csicsavilággal fűszerezve sokat tehet. Vagy a motor tekercsbe, konstrukcióba van "öntve" egy adott dinamikai képesség, vagy nem.

Előzmény: sneci, 2013-08-22 08:04:00 [68]


sneci | 1763    2013-08-22 08:04:00 [68]

Még az jutott eszembe, hogy ezekhez a nagy dinamikájú cuccokhoz kell a sebesség és gyorsulás előrecsatolás, ami javítja a pályakövetést a nagyobb gyorsulásoknál. Újabban a gyorsulás deriváltját is használják az előrecsatolásnál.


sneci | 1763    2013-08-22 07:56:00 [67]

Szia, most egy kicsit tele vagyok...
Nekem is itt van a polcon egy lin bldc, de idén nem hiszem, hogy sorra kerül
Sajnos ezek a kisebb teljesítményűek csak lézerre, plazmára, vagy szerelő típusú mechanikára elegek. Nincs áttétel, ami redukálná a J-t.

Előzmény: tomktom, 2013-08-21 22:09:00 [65]


tomktom | 368    2013-08-21 22:11:00 [66]

Nincs semmilyen konkrét projekt, olcsón szereztem a szettet, most az a kérdés, hogy mit lehet kihozni belőle.

Egyenlőre lézer a legesélyesebb.

Előzmény: Szedlay Pál, 2013-08-21 21:42:00 [64]


tomktom | 368    2013-08-21 22:09:00 [65]

Szia Sneci!

Nincs ilyenem, de ha gondolod, szívesen kísérletező gondjaidra bízok egy szettet.

Előzmény: sneci, 2013-08-21 20:06:00 [61]


Szedlay Pál | 1656    2013-08-21 21:42:00 [64]

Ha mindenképpen erősebb lineáris motorok kellenének a projektedhez akkor vannak itt gyűjtögető fórumtársak.
Ha érdekel keress meg e-mailben, eladók.

http://www.cnctar.hunbay.com/Szedlay/Linear11.jpg

http://www.cnctar.hunbay.com/Szedlay/Linear22.jpg

BLM-325

Előzmény: tomktom, 2013-08-19 17:29:00 [56]

sneci | 1763    2013-08-21 20:35:00 [63]

Ja! Aszittem villany hajtja

Még egyszer elolvasva, tényleg nem azt írta, hogy 14 A folyik folyamatosan. Az durva lenne.

Előzmény: svejk, 2013-08-21 20:21:00 [62]


svejk | 24214    2013-08-21 20:21:00 [62]

Azt írta Tomktom, hogy 100V-tud, nem azt hogy annyi ment a motorra.
Mint a léptetőknél vagy bármilyen más szervonál.
Tudod, az áram hajtja a motort.

Előzmény: sneci, 2013-08-21 20:06:00 [61]


sneci | 1763    2013-08-21 20:06:00 [61]

Ez valahogy nem kerek. Ha A-osztályú végfok lenne, akkor talán, de motorvezérlő az D-osztály. Csak tippelni tudok, lehet hogy extrém kis induktivitású a motor tekercs? Ha igen, akkor viszonylag magas pwm frekvencia kellene, a vezérlő 22 kHz-e kevés.
Ha van kéznél induktivitást is mérő multimétered, mérd meg légy szíves.

Előzmény: tomktom, 2013-08-21 19:45:00 [60]


tomktom | 368    2013-08-21 19:45:00 [60]

A vezérlő 100V-ot 10A folyamatos / 14A max áramot tud. Hogy a motor mennyit vett föl ebből ténylegesen, azt nem tudom.

Az 50N sajnos azért is reális, mert más gyártók hasonló fizikális méretű forcerei is csak ennyit tudnak...


Szalai György | 6108    2013-08-21 12:37:00 [59]

Szerintem ott a trükk, hogy nem zabál az annyit.
A teljes tápfeszültség ritkán kerül a motorra, (92V) és a csúcsáram is ritkán folyik rajta (14A) de a kettő együtt pláne nem jellemző szerintem.
Ezért nem melegszik a motor, a vezérlő meg igen, mert azon esik a teljesítmény java.
A hangjában az a morgás is zavar, mert nagyon szögletes, túllövésekkel és felharmónikusokkal teli motoráramra utal, ami nem hajt, csak vesztességet termel.
A vezetékek hangja is nagyon szárazon csörgő, (mintha ki volnának mosva) mondjuk, ettől a motor még teljesíthetne jobban.
Lehet, hogy alacsonyabb motortáp feszültséggel „jobban kinyithatna” és kevésbé melegedhetne a vezérlő.
Az alacsony sebességen látható sebesség hullámzás pedig a lineáris encoder és motorvezérlő közötti összhang hibájára utal, ami szintén nyomatékvesztést eredményezhet.
Szerintem.

Előzmény: tomktom, 2013-08-19 18:20:00 [57]


Szedlay Pál | 1656    2013-08-21 12:07:00 [58]

Lehet butaságot kérdezek, mert nem értek hozzá.
Ha a vezérlő felvesz 92V 14A az 1288W.
A "veszedelmes 50N" erővel számolva folyamatos gyorsítás és lassítás mellett is elég kevés hasznos munkát végez. A többi energia mind hővé alakul?

Előzmény: tomktom, 2013-08-19 17:29:00 [56]


tomktom | 368    2013-08-19 18:20:00 [57]

És itt az ígért videó!


tomktom | 368    2013-08-19 17:29:00 [56]

Noss...

Megmozgattam a lineáris motort, és kiderült a szomorú igazság: Ezzel az Elmo vezérlővel kb. veszedelmes 50N-t tud a forcer...

Igazából marónak ez elég kevés...

Ami még némi bizakodásra ad okot: A vezérlővel ellentétben (amit majdnem maximumon hajtottam 92V a 100-ból, 14A a 14-ből), a forcer egyáltalán nem melegedett, ami egyébként a lineáris motorok egyik nagy nyűgje lenne. Magyarra lefordítva, a forcer nincs kihajtva, így majd megpróbálom a valamivel táposabb Granitedevices (160V/20A) vezérlővel is...

Lehet, hogy lézert fogok építeni???

Egy FullHD videó töltődik a tecsőre, órák kérdése, és linkelem.


svejk | 24214    2013-08-16 12:35:00 [55]

Ez a több tized, vagy több mm-es hullámhossz a mágneses útmérők jellegzetessége.
Persze ehhez társul a rendkívül nagy felbontású interpolátor egység, így lesz meg a mikronos felbontás.
Egyszer volt egy ilyesmi Star sínem egybeépített mágneses encoderrel.

Előzmény: tomktom, 2013-08-15 22:27:00 [54]


tomktom | 368    2013-08-15 22:27:00 [54]

Kíváncsi voltam, hogy az enkóderek mit is tudnak valójában. Erre 2 okból is szükségem volt:
1: a 3-ból 2 egységen ugyan olyan A/B/I van, egy egységen meg nem a csatlakozóban volt az átalakító áramkör, hanem külön, az nincs is meg...
2: Ismerkedés a (feltehetően) Sin/Cos jeladókkal.

Kezdtem azzal, hogy szétszedtem a csatlakozót, benne az áramkörrel. 2 IC van benne, az egyik egy RS422 vonal meghajtó (innen már simán meg volt, hogy hol a VCC és hol a GND), a másik egy TQFP44-es valami, lelézerezett típussal...
A fej felé menő vezetéken a tápokat ismertem, a 6 vezetékből a maradék 4 már csak a Sin/Cos és annak negáltja lehetett, ezt a szkópos mérés is alátámasztotta.

Ami a legmeglepőbb volt számomra: Egyrészt álló helyzetben mindkét csatorna 0!!!!!!! Nem ám pl. Sin30°/Cos30°! Nulla! Másrészt a kimenő feszültség a max. ~50mV-ig a sebességgel arányosan nő. Harmadrészt a hullámhossz meglepően nagy kb. 5 mm.

És itt egy videó az egészről.

A fentiek után a harmadik tengelyhez megrendelem az Olasz gyártótól az elektronikát.


tomktom | 368    2013-08-15 22:16:00 [53]

Nem volt további burkolata, de nem is zavar. Ha maró lesz, akkor hermetikusan zárt munkatér lesz, mint a korábbi gépeken...


PSoft | 9113    2013-08-15 22:00:00 [52]


Az öreg székely jut eszembe,amikor kocsirudat farag.
Vagy,...fogpiszkálót????

És,ezt most abszolút jó értelemben mondom,és gondolom!

Nagy vonalakban születik egy elképzelés,a "beszerzett/megszerzett" cuccokra.
Aztán a többi meg,....kialakul menet közben.
Hogy aztán a végén,"jobbra fog forogni,vagy balra" az teljesen másodlagos szempont,csak forogjon.

Előzmény: tomktom, 2013-08-15 18:55:00 [48]


svejk | 24214    2013-08-15 20:49:00 [51]

Megkerestem egy régebben talált cikket a lin. motorokról magyarul.
Ime a cikk a Q-Tech jóvoltából.
hasznos olvasnivaló, aki nem ismeri a technikát.


svejk | 24214    2013-08-15 20:34:00 [50]

Ezeknek az egységeknek meg vannak a gyári burkolatai?
Mert ugye itt a mágnesek vonzzák rendesen a mágnesezhető munkadarabok forgácsait, komoly védelemre van szükség.

Előzmény: tomktom, 2013-08-12 17:56:00 [5]


svejk | 24214    2013-08-15 20:20:00 [49]

Nekem tetszik ez a hobby hozzáállás!

Előzmény: tomktom, 2013-08-15 18:55:00 [48]

tomktom | 368    2013-08-15 18:55:00 [48]

Marás lenne a cél, de ha a matek azt hozza ki, hogy gyenge, akkor valami más.

Előzmény: Szedlay Pál, 2013-08-15 18:06:00 [47]


Szedlay Pál | 1656    2013-08-15 18:06:00 [47]

Milyen célból építed, mi lesz a feladata, marógép, lézer, beültető stb...?

Előzmény: tomktom, 2013-08-12 17:56:00 [5]


keri | 10347    2013-08-14 10:08:00 [46]

Gondolom, az önindukció lefékezi.


keri | 10347    2013-08-14 10:07:00 [45]

Menetközben gyorsabb váltani, csak ne a kezed rakjad oda.
Kerékpár láncváltónál nem is megy máshogy csak tekerés közben.

Előzmény: PSoft, 2013-08-13 21:11:00 [34]


tomktom | 368    2013-08-14 09:21:00 [44]

A függőleges tengely az egy külön műfaj, de majd írok róla részletesen.

Előzmény: sanyi84, 2013-08-14 04:34:00 [43]


sanyi84 | 877    2013-08-14 04:34:00 [43]

Jó lesz ez. Az erő kérdéses . Amita mach tech en láttam az 900 N tudott. De mi van ha elmegy az áram?


robroy007 | 2131    2013-08-14 00:49:00 [42]

Svejk vagy meg se kell állítani a motort csak cserélni gyors szíj csere

Előzmény: svejk, 2013-08-13 20:57:00 [31]


jani300 | 4876    2013-08-13 21:54:00 [41]

Ha már ennyire belementetek .
A lapos szíjat szabadonfutó kerékre tolva (kapcsolóvillával ) kapcsolták a gépeket , irányváltás pedig csavart szíjjal volt megoldva .
Eddig bírtam hogy ne szóljak bele , bocsi .

Előzmény: svejk, 2013-08-13 21:46:00 [38]


tomktom | 368    2013-08-13 21:51:00 [40]

Talán hétvégén beüzemelem, mindenképpen beszámolok róla.

A neten találni számos diy megoldást, szóval elvileg lehet ilyet csinálni.

Előzmény: svejk, 2013-08-13 20:42:00 [28]


tomktom | 368    2013-08-13 21:47:00 [39]

Igazából megfogtál.

A forcer (elektromágnes becses neve ebben a környezetben) 6 vezetékes csatival van bekötve: föld, u, v, w, és 2 vékonyka, feltehetően hőmérő, mert ez a nagy problémájuk ezeknek.

Gondolom hall helyett az encodert használja.

Előzmény: svejk, 2013-08-13 20:26:00 [27]


svejk | 24214    2013-08-13 21:46:00 [38]

Igen a mondás ez, de a transzmissziós hajtásoknál általában menet közben rakták fel-le a szíjakat, így kapcsolva be és ki az egyes gépcsoportokat.
Speciel cséplőgépről nagyon halvány emlékem van úgy 5 éves koromból.
No mindegy, ne csesszük el a topicot.

Előzmény: KoLa, 2013-08-13 21:34:00 [37]


KoLa | 5911    2013-08-13 21:34:00 [37]

Ismerős mondás mifelénk is " gép állj, szíjj' le!

Előzmény: PSoft, 2013-08-13 21:11:00 [34]


Szalai György | 6108    2013-08-13 21:32:00 [36]

„Szerinted van benne kivitelezhetetlen csúcstechnika?”
Persze, hogy nincsen. De a tekercselt mozgórész lemezelt vasmagja az nehezen beszerezhető vagy elkészíthető házilag szerintem.
A kommutáció vezérlése talán ezeknél is megoldható volna a mozgórésszel együtt közlekedő analóg Hall mérő jeladókkal, amikből kimunkálható egy „lineáris rezolver” A és B sinus jele. Így a régi AC motorvezérlők új értelmet nyernének.

Előzmény: svejk, 2013-08-13 20:42:00 [28]


Szalai György | 6108    2013-08-13 21:31:00 [35]

Megint igazad van. Helyesen: forgó működésű, kikapcsolt motoron rakom át a szíjat.
És igen ügyesebb vagyok, mert nem csak álló motornál, hanem fekvőnél is átrakom.

Előzmény: PSoft, 2013-08-13 20:44:00 [29]


PSoft | 9113    2013-08-13 21:11:00 [34]


A cséplőgép,az egy teljesen más világ!
De,...tuti hogy fordítva volt!
A helyes sorrend,gép állj,aztán....szíj le!
(és itt az összes ide passzoló smiley)

Előzmény: svejk, 2013-08-13 20:57:00 [31]

adamant | 707    2013-08-13 20:59:00 [33]

Itt egy link a lineal motors CNC ről ha egy ilyet megalkotsz tuti abba hagyom a gépem építését és durrogva hazamegyek

De eszméletlen hogy micsoda teljesítményekre képes is egy ilyen masina lehet irányt tévesztettem

Előzmény: PSoft, 2013-08-13 20:44:00 [29]


svejk | 24214    2013-08-13 20:58:00 [32]

Az előbbiből kimaradt a sok smiley. ))

Előzmény: svejk, 2013-08-13 20:57:00 [31]


svejk | 24214    2013-08-13 20:57:00 [31]

A cséplőgépnél is előbb: szíj le, aztán gép állj!
Vagy fordítva volt?

Előzmény: PSoft, 2013-08-13 20:44:00 [29]


Teaway | 646    2013-08-13 20:56:00 [30]

Inkább lánckeréknél a láncot...

Előzmény: PSoft, 2013-08-13 20:44:00 [29]


PSoft | 9113    2013-08-13 20:44:00 [29]


"Forgó motornál átrakom a szíjat egy másik kerékre."

Ezt a műveletet,én eddig mindig álló motornál hajtottam végre.(
Ezek szerint,Te...sokkal ügyesebb vagy nálam.))

Előzmény: Szalai György, 2013-08-13 16:41:00 [25]


Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 2  
1  2     Következő ►  Utolsó ►|